عمومی

مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی

بیمه امروزه نقش پررنگی در زندگی ما دارد و بسیاری از مسائل و موضوعات، وابسته به بیمه است. تنوع خدمات بیمه باعث شده است تا عموم مردم برای بیمه کردن خود و اموالشان اقدام کنند.

بنا بر نظر مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی با توجه به اهمیتی که موضوع بیمه دارد، افرادی که توجه خاصی نسبت به بیمه نداشته باشند، متحمل ضرر و زیان فراوان شده و زمانی که بایستی خسارات وارده را جبران کنند، حال اهمیت بیمه نمود پیدا می‌کند.

هدف از بیمه کردن، جبران خسارات احتمالی است و با توجه به این در هر شرایطی احتمال وقوع حادثه و مسائل مختلفی نیز وجود دارد، بایستی در وهله اول برای بیمه نمودن اقدامات لازم را انجام داد.

با قاطعیت می‌توان گفت که بیمه، جز موارد ضروری زندگی هر انسانی محسوب می‌شود و بنابراین در اسرع وقت با یک شرکت خوب در این زمینه قرارداد بیمه، امضا کنید. دامنه ارائه خدمات شرکت بیمه، گسترده است و به موضوعات و مسائل مختلفی نیز بیمه تعلق پیدا می‌کند.

حال بیمه شامل سلامت و درمان، آتش سوزی، سرقت، بازنشستگی، بیکاری، عمر و غیره می‌شود. در مورد مسائل بیمه، این موضوع حائز اهمیت است که با کدام شرکت و یا سازمان، اقدام به انعقاد قرارداد بیمه کرده‌اید.

برخی از شرکت‌های بیمه در کشور، خدمات بهتری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و دراین صورت بهتر است که خود را تحت پوشش این شرکت‌های بیمه قرار دهید.

همچنین بخوانید

یکی از سازمان‌های شناخته در کشور برای ارائه خدمات بیمه، سازمان تامین اجتماعی است. این سازمان، انواع گوناگونی از خدمات بیمه را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد که می‌توانید از چنین خدمات بیمه سازمان نیز استفاده کنید.

طبق آمار، حجم بالایی از مردم، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و این موضوع نشان از خدمات ارزنده و بالای این سازمان در حوزه بیمه دارد. بسیاری از کارمندان ادارات دولتی، بعد از بازنشستگی، به نوعی مستمری بگیر این سازمان می‌شوند و از تامین اجتماعی حقوق ماهانه دریافت کنند.

گفتنی است که امکان دریافت حقوق ماهانه برای افرادی که چندین سال تحت پوشش بیمه این سازمان بوده‌اند نیز وجود دارد. بیمه تامین اجتماعی به طور کلی از قشر کارگران حمایت نموده و طبق قانون نیز کارگران مشمول قانون کار بایستی تحت پوشش این سازمان برای ارائه خدمات بیمه قرار داشته باشند.

در حال حاضر قانون مشخصی نیز تحت عنوان بیمه تامین اجتماعی وجود دارد که تمامی مسائل و موضوعات مرتبط با بیمه این سازمان طبق قانون مربوطه، اجرا می‌شود.

هرگونه سوالی که پیرامون بیمه تامین اجتماعی نیز داشته باشید، می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی، پاسخ سوالات خود را بیابید. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص بیمه تامین اجتماعی و شیوه‌های رایج ارائه مشاوره حقوقی نیز خواهیم داد.

سازمان تامین اجتماعی

درباره بیمه و سازمان تامین اجتماعی

پیش از پرداختن به مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی، لازم است تا نگاهی به تاریخچه این سازمان و خدمات بیمه آن نیز داشته باشیم. در سال 1331، اعلامیه مربوط به تشکیل سازمان تامین اجتماعی، ارائه شد.

در آن سال تنها اعلامیه مبنی بر تاسیس این سازمان بیان شد و شروع رسمی کار و فعالیت آن از سال 1358، به صورت رسمی آغاز شد.

در واقع سازمان تامین اجتماعی فعلی، تاسیس آن به سال 1358 بر می‌گردد و امروزه شاهد آن هستیم که خدمات قابل توجهی در حوزه بیمه در اختیاز متقاضیان قرار می‌دهد.

اقشار گسترده‌ای از جامعه، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و از مزایای بیمه این سازمان نهایت استفاده را می‌برند. عمده اقشار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، از قشر زحمتکش کارگران هستند و خوشبخاتنه نیز مقررات وضع شده در این سازمان، جنبه حمایتی از کارگران را دارد و شاهد آن هستیم که از خدمات بیمه نسبتا قابل قبولی نیز برخوردار هستند.

طبق ماده 1 قانون تامین اجتماعی، به منظور اجراء و تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌ای تامین اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل می‌گردد. این سازمان،تحت نظارت و وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی بوده و دارای شخصیت حقوقی است.

سازمان تامین اجتماعی، وظایف مختلفی را بر عهده دارد که اصلی‌ترین آن، ارائه خدمات بیمه است. این سازمان که به عنوان یک نهاد بیمه گر نیز در کشور ما شناخته شده است، موظف است تا به کارگران و حقوق بگیران، خدمات بیمه‌ای مناسب را قرار دهد.

کارگری که بنا به دستور کارفرما، تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرد، سازمان باید تمامی خدمات و امکانات موجود را در اختیار کارگران قرار دهد تا از آن‌ها بهترین استفاده ممکن را داشته باشند.

وظایف سازمان تامین اجتماعی

در بخش قبل، نگاه کلی به سازمان تامین اجتماعی داشتیم و بیان شد که تامین اجتماعی، یک سازمان بیمه گر است که قشر قابل توجهی از جامعه، از خدمات بیمه این سازمان استفاده می‌کنند.

بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی، جدای از قشر کارگران و برخی از کارمندان، می‌تواند از افشار دیگر جامعه نیز صورت گیرد. در واقع فردی که دارای شغل آزاد است، می‌تواند بر اساس اختیار و اراده خود نیز با پرداخت ماهانه حق بیمه، خود را تحت پوشش این سازمان قرار دهد و از مزایای بیمه سازمان تامین اجتماعی نیز استفاده کند.

استانداردهای بین الملی وزارت کار، در این سامان تا حدودی اجرا می‌شود و علاوه بر این، ارائه خدمات رضایت بخش در حوزه بیمه، دلیلی شده است تا افراد، به دنبال بیمه کردن خود در این سازمان باشند.

در هر صورت، سازمان تعهدات مختلفی در قبال بیمه شدگان دارد که این وظایف، به شرح زیر است:

  • مستمری مرتبط با دوران بازنشستگی
  • مستمری مربوط به از کار افتادگی
  • حمایت از بیمه شدگان در برابر حوادث غیر مترقبه
  • حمایت از بیمه شدنگان در اوقات بیماری و یا بارداری
  • بیمه بیکاری
  • پرداخت حق الزحمله و یا دستمزد به بیمه شده در دوران بیماری
  • کمک هزینه ازدواج
  • مستمری بازماندگان
  • در نظر گرفتن مبلغی مشخص به عنوان عیدی برای بازنشستگان و مستمری بگیران

موارد تحت شمول بیمه تامین اجتماعی

مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی و شرایط آن

امکان ارائه مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی به صورت تخصصی وجود دارد. در دعاوی بیمه، مشاوره حقوقی بیمه مجزایی برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است و در این صورت هرگونه سوال و یا ابهام حقوقی پیرامون بیمه تامین اجتماعی داشته باشید، می‌توانید از طریق مشاوره به بررسی آن بپردازید.

حال یکی از مسائلی که عموما در جلسات مشاوره حقوقی موضوع بیمه تامین اجتماعی مطرح می‌شود، پیرامون این موضوع است که برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی، متقاضیان بایستی چه شرایطی داشته باشند.

بررسی کلی شرایط بیمه تامین اجتماعی، در زمان ارائه مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی یا حضوری، انجام می‌شود، اما لازم است تا اشاره‌ای به این شرایط داشته باشیم. برخی از شرایط مربوطه، عبارتند از:

  • ارائه کارت پایان خدمات برای آقایان
  • داشتن سابقه پرداحت حداقل به مدت سی روز
  • داشتن حداکثر 50 سال سن
  • امکان بیمه شدن برای افراد بیش از 50 سال سن در صورت داشتن سابقه حداقل 10 سال پرداخت حق بیمه

در صورتی که متقاضیان آقا، کارت پایان خدمات و یا این که از سابقه حداقل سی روز پرداخت بیمه را نداشته باشند، بایستی برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی، دارای پروانه یا جوار کسب باشید.

بعد از آن که در این سازمان ثبت نام می‌کنید، کدی تحت عنوان شماره بیمه، ارائه می‌شود که به نوعی بیانگر هویت بیمه شدگان در این سازمان است.

در صورت برخورداری از شرایط پرداخت حق بیمه به مدت حداقل 10 سال، در صورتی که سن شما از 50 سال نیز بیشتر باشد، محدودیت شرط سنی از شما برداشته می‌شود. حال اگر متقاضی بیمه تامین اجتماعی، دارای سنی بیش از 55 سال باشد، باید معادل مدت مازاد سنی، اقدام به پرداخت حق بیمه نماید.

لازم به ذکر است که اگر فردی، با سارمان تامین اجتماعی برای مدت یک بار، قرارداد بیمه اختیاری را منعقد نموده باشد، این امکان برای او فراهم است تا به مدت سه مرتبه با این سازمان بدون وجود شرایط و محدودیت خاصی نیز قرارداد بیمه اختیاری مجددا امضا کند.

متقاضیان بیمه اختیاری تامین اجتماعی، در صورت ارائه مدارک جعلی، علاوه بر قطع شدن بیمه آن‌ها، امکان بهره مندی از مزایای این سازمان را نخواهند داشت.

مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی قراردادها

مشاوره حقوقی مشمولین بیمه تامین اجتماعی

این که چه افرادی مشمول بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و آیا این نوع بیمه، جنبه اجباری دارد و یا این که افراد به صورت اختیاری می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند، در مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی به صورت کامل به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

به طور کلی مشمولین بیمه تامین اجتماعی، شامل دو دسته بیمه اجباری و بیمه اختیاری هستند. بیمه اجباری برای کارگران مشمول قانون کار است که طبق قانون، کارفرما باید کاگران خود را بیمه این سازمان کند.

در واقع تحت پوشش قرار دادن کارگران قانون کار برای کارفرما جنبه اجباری دارد. در ماده 4 قانون تامین اجتماعی، عنوان شده است که افرادی که به هر صورتی در قبال کاری که برای کارفرما انجام داده و دستمزد و حقوق مشخصی را نیز دریافت می‌کنند، بایستی کارفرما آن‌ها را بیمه کند.

پرداخت حق بیمه اجباری کارگران به این صورت است که کارفرما، مبلغ جزئی را هر ماه از حقوق آن‌ها کسر نموده و ما بقی مبلغ حق بیمه باید از سوی کارفرما پرداخت شود. حال اگر کارفرما، اقدام به بیمه نکردن کارگران نماید، در این صورت کارگر حق دارد تا از کارفرما شکایت کند.

حال نوع دیگری از بیمه تامین اجتماعی، جنبه اختیاری داشته که به عنوان بیمه خویش فرما نیز شناخته می‌شود. افرادی که مشمول بیمه اجباری نیستند و با این که کارفرما ندارند که آن‌ها را بیمه کند، می‌توانند به صورت اختیاری، خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز قرار دهند. بیمه خویش فرما تامین اجتماعی، دارای مزایای برای بیمه شدگان است که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مشاوره حقوقی بیمه بیکاری تامین اجتماعی

از خدمات اصلی بیمه سازمان تامین اجتماعی می‌توان به بیمه بیکاری اشاره نمود. بیمه بیکاری همانطور که از نام آن پیدا است، مرتبط با دوران بیکاری افراد بیمه شده است که در شرایطی می‌توانند از مزایا این بیمه نیز استفاده کنند.

بیمه شدگان تامین اجتماعی در صورتی که شغل خود را از دست داده باشند، با در نظر گرفتن سابقه حداقل 6 ماه پرداخت حق بیمه، می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

بنابراین اگر بدون رضایت و اراده خود و بنا به هر دلیلی، بیکار شده اید و دارای سابقه پرداخت حق بیمه به مدت حداقل 6 ماه را دارید، مشمول دریافت بیمه بیکاری قرار می‌گیرید.

در هر صورت طبق مشاوره با وکیل آنلاین یا حضوری بیمه برای استفاده از خدمات بیمه بیکاری، لازم است از تاریخی که بیکار شده و شغل خود را از دست داده اید، به مدت 30 روز به وزارت کار مراجعه نموده و این موضوع را به اطلاع آن‌ها برسانید.

پوشش بیمه تامین اجتماعی

مشاوره حقوقی خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی مانند بسیاری از شرکت‌های بیمه گر، در حوزه مسائل درمانی و سلامت نیز ارائه دهنده خدمات بیمه است. به طور کلی بخش مهمی از خدمات بیمه در ارتباط با موضوعات درمانی است و امروزه ضروری است تا همه افراد، خود را تحت پوشش بیمه سلامت و درمان قرار دهند.

برخورداری از بیمه سلامت در بسیاری از مواقع برای شما کارایی دارد و بهتر است که در اسرع وقت خود را تحت پوشش بیمه درمان قرار دهید. با توجه به این بیمه تامین اجتماعی، مزایا و خدمات خوبی را در حوزه سلامت ارائه می‌دهد، می‌تواند گزینه مناسبی نیز در این زمبنه به شمار رود.

طبق ماده 55 قانون تامین اجتماعی، خدماتی که این سازمان در حوزه بیمه ارائه می‌دهد، به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است. روش مستقیم برای بیمه‌شدگانی که از پزشک، درمانگاه، بیمارستان‌ها و سایر امکانات درمانی متعلق به این سازمان استفاده می‌نمایند.

روش غیر مستقیم برای بیمه‌شدگانی که در انتخاب پزشک درمانگاه و یا بیمارستان، آزادی عمل خواهند داشت و سازمان تعهدات درمانی خود ‌را از طریق خرید خدمات درمانی انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است که امکان برخورداری از خدمات بیمه پزشکی در صورت روبه‌رو شدن با حوادث و انواع مختلفی از بیماری‌ها، از زمانی که بیمه شده و خانواده آن‌ها تحت پوشش بیمه این سازمان قرار می‌گیرند، وجود دارد.

ارائه بهترین خدمات مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی

یکی از سازمان‌های شناخه شده در حوزه ارائه خدمات بیمه، تامین اجتماعی است. انواع مختلفی از خدمات بیمه توسط این سازمان ارائه می‌شود و به دلیل وجو مزایای فراوان بیمه این سازمان، بسیاری از افراد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مقررات متعددی در قانون بیمه تامین اجتماعی بیان شده است که اگر در این زمینه، سوال و یا مشکل قانونی نیز داشته باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید. بنابراین برای دریافت مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی، می‌توانید از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده کنید.

در این سامانه، ارائه تمامی مشاوره‌های حقوقی به صورت تخصصی توسط وکلا متخصص دعاوی بیمه انجام می‌شود. شیوه حضوری و غیر حضوری برای ارائه مشاوره حقوقی مرتبط با بیمه تامین اجتماعی در سامانه مزبور در نظر گرفته شده است. در هر صورت برای دریافت مشاوره حقوقی بیمه تامین اجتماعی، کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا