عمومی

مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه

افرادی که قصد تغییر نام خود را دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که به صرف ارائه درخواست تغییر نام، امکان پذیرفتن درخواست آن‌ها وجود ندارد و بایستی مراحل مختلفی را طی کنند.

در مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه به بررسی شرایط و مقررات مربوط به تغییر در نام و مشخصات افراد می‌پردازیم.

طبیعتا نام هر فردی جز مشخصات اصلی و هویتی او محسوب می‌شود و در این صورت ضروری است تا قانونگذار حساسیت خاصی نسبت به این قبیل موضوعات داشته باشد.

زمانی که نوزادی متولد می‌شود، والدین او با انجام مراحل مختلفی چون مراجعه به اداره ثبت احوال، در نهایت نام مشخصی برای فرزند خود انتخاب می‌کنند. حال ممکن است بعد از آن که نوزاد متولد شد، و به سن بلوغ رسید، بخواهد تا نام خود را تغییر دهد.

تغییر نام عمدتا دلایل مشخصی دارد و شخص متقاضی از نام انتخاب شده رضایت کافی ندارد. با توجه به این که نام و مشخصات افراد دارای ارزش بالایی است، بایستی اقداماتی که در این زمینه برای تغییر نام افراد صورت می‌گیرد، جنبه قانونی داشته باشد.

در مسائل شرعی، تعیین نمودن نام به عنوان عملی مقدس در نظر گرفته شده است و از زمان‌های گذشته تا کنون، انتخاب اسم برای افراد رویه‌ای مرسوم بوده است.

همچنین بخوانید

بسیاری از والدین قبل از آن که نوزادشان به دنیا آید، برای او اسم‌های مختلفی انتخاب نموده و در نهایت یک نام مشخصی را تعیین می‌کنند.

از آن جهت که متقاضی در زمان تولد، اختیاری برای انتخاب نام خودنداشته است، ممکن است که بعد از گذشت چند سال از زمان تولد او، قصد داشته باشد که نام خود را تغییر بدهد.

گاهی اسم‌هایی که برای فرزندان انتخاب می‌شود، مطابق با میل آن‌ها نیست و این مسائل باعث شده است تا شاهد حجم بالایی از درخواست‌های متقاضیان به منظور تغییر نام در اداره ثبت احوال باشیم.

در حال حاضر تنها مرجعی که می‌بایست برای تغییر نام اقدام نمود، ثبت احوال است که با در نظر گرفتن شرایط قانونی می‌توان اقدام به تغییر نام در شناسنامه نمود.

زمانی که نام و نام خانوادگی در اسناد سجلی ثبت می‌شود، تغییر دادن اطلاعات و مشخصات مندرج در آن منوط به وجود یک سری شرایط است.

به همین منظور اگر قصد دارید که برای تغییر نام در شناسنامه، اقدام کنید، پیشنهاد می‌شود که از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده کنید. در این سامانه با ارائه مشاوره‌هایی که صورت می‌گیرد، به راحتی این امکان را خواهید داشت که در تغییر دادن نامتان اقدامات قانونی لازم را انجام دهید.

مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه چیست؟

مشاوره حقوقی، روشی است که از طریق آن می‌توانید هرگونه مشکل و یا مسائل حقوقی که داشته باشید، اقدام به رفع آن نمایید.

در ارتباط با هر موضوع و عنوانی که نیاز به بررسی قانونی داشته باشد، امکان ارائه مشاوره حقوقی برای آن وجود دارد. یکی از موضوعاتی که به صورت تخصصی ارائه مشاوره حقوقی برای آن صورت می‌گیرد، شرایط تغییر نام در شناسنامه است.

پر واضح است که به منظور تغییر دادن نام و مشخصات در اسناد سجلی باید متقاضی از شرایط قانونی برخوردار باشد.

این که گفته می‌شود، مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه چیست، باید اشاره نمود  مشاوره حقوقی که به صورت تخصصی پیرامون تغییر نام در شناسنامه ارائه می‌شود، به عنوان مشاوره حقوقی تغییر مشخصات و نام شناسنامه شناخته می‌شود.

شاید به ظاهر اینطور به نظر برسد که تغییر دادن نام افراد در مدارک هویتی، امری راحت و آسان باشد اما برای آن که بتوان تغییراتی را در شناسنامه ایجاد نمود، بایستی مراحل مشخصی طی شود که بررسی همه آن‌ها در مشاوره حقوقی صورت می‌گیرد.

طبیعتا همه متقاضیان نمی‌توانند اقدام به تغییر دادن مشخصات هویتی خود نمایند و در این صورت باید با قواعد آن آشنا باشند که با دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

از آن جهت که بایستی مشخصات متقاضی در شناسنامه که جز مدارک هویتی آن‌ها محسوب می‌شود، دچار تغییراتی می‌گردد، لازم است تا اقدامات قانونی آن‌ها در این زمینه انجام شود.

گفتنی است که در مشاوره حقوقی تغییر نام، تنها به سوالات شما پیرامون این که چطور بتوانید مشخصاتتان را در اسناد سجلی تغییر دهید، پاسخ داده می‌شود و اگر موضوع یا هر سوالی که خارج از این دسته بندی مشاوره حقوقی داشته باشید، باید از دسته‌بندی دیگری مشاوره دریافت نمایید.

تغییر نام در شناسنامه

سوالات رایج در مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه

مشاوره حقوقی جایی است که انواع مختلفی از پرسش و پاسخ‌ها رد و بدل می‌شود که یکی از آن‌ها می‌تواند در ارتباط با تغییر دادن نام و مشخصات در شناسنامه باشد.

تغییر دادن نام و سایر اطاعات هویتی جز در مواردی که قانون استثنا کرده باشد، امکان پذیر است. بنابراین می‌توان گفت که تغییر نام و نام خانوادگی، عملی غیر قانونی محسوب نمی‌شود.

سوالاتی که در مشاوره حقوقی با موضوعات مرتبط با تغییر نام مطرح می‌شود، عموما در ارتباط با نحوه و چگونگی اعمال تغییرات در شناسنامه متقاضیان است. اما به طور کلی، سوالات زیر غالبا در مشاوره حقوقی مطرح می‌شود:

  • چه شرایطی در قانون برای تغییر نام عنوان شده است؟
  • آیا نامی که در شناسنامه عنوان شده است، امکان تغییر دادن آن وجود دارد؟
  • برای تغییر دادن نام باید به دادگاه مراجعه نمود یا از طریق اداره ثبت احوال می‌توان اقداماتی را در این زمینه انجام داد؟
  • تغییر دادن اسم‌های مذهبی امکان پذیر است؟
  • انتخاب نمودن چه اسم‌هایی مطلقا ممنوع است؟

تعداد سوالاتی که از طرف افراد در مشاوره حقوقی مطرح می‌شود، متعدد است و این موارد تنها بخش جزئی از رایج‌ترین سوالات مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه محسوب می‌شوند.

بنابراین اگر قصد دارید که نام خود را عوض کنید و در این باره اطلاعات زیادی ندارید، توصیه می‌شود که دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهید.

ارائه مشاوره حقوقی برای انجام تمامی روال و مراحل قانونی تغییر نام در شناسنامه صورت می‌گیرد که در این صورت با مشاوره‌هایی که دریافت می‌کنید، می‌توانید بدون آن که نیاز به وجود وکیل باشد، تمامی فرآیند قانونی را انجام دهید.

با این اوصاف با اخذ مشاوره با وکیل آنلاین یا حضوری در سامانه مشاوره حقوقی 24، اطلاعات کامل و دقیق انجام فرآیند تغییر نام در مدارک هویتی نظیر شناسنامه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مشاوره حقوقی تغییر نام

مشاوره حقوقی شرایط تغییر نام در شناسنامه

همانطور که گفته شد، تغییر دادن نام در شناسنامه، شرایطی دارد که در این بخش به شرایطی که باید متقاضیان جهت تغییر نام خود داشته باشند، می‌پردازیم.

به طور کلی شرایط زیر برای تغییر نام در شناسنامه باید وجود داشته باشند:

  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • در صورتی که متقاضی کمتر از 18 سال داشته باشد، بایستی گواهی مربوط به حکم رشد را ارائه کند.
  • فرزندان کمتر از 18 سال با ارائه درخواست از طرف پدر و جد پدری به همراه شناسنامه آن‌ها
  • ارائه تغییر نام از طرف قیم متقاضی که محجور است

بنابراین می‌توان گفت که شرط اولیه و مهم برای آن که بتوانید اقدام به تغییر نام خود کنید، داشتن حداقل 18 سال سن است. حال اگر سن شما هنوز به 18 سال نرسیده است و با این شرایط متقاضی تغییر نام هستید، بایستی گواهی رشد ارائه دهید.

حکم رشد از طریق دادگاه قابل دریافت است و باید قبل از ارائه درخواست تغییر نام در ثبت احوال، روال قانونی آن را در مرجع قضایی انجام دهید.

در صورتی که تغییر نام برای محجورین صوت گیرد، باید چنین درخواستی از طرف قیم آن‌ها ارائه شود. به همین منظور ارائه مدارک لازم جهت اثبات سمت متقاضیان جهت تغییر نام در شناسنامه ضروری است.

بر اساس ماده 20 قانون ثبت احوال، انتخاب نام با شخص اعلام کننده است. در واقع والدین که برای فرزندان خود نامی را انتخاب می‌کنند، با اعلام آن نام آن‌ها مشخص می‌شود. به منظور نامگذار می‌توان از اسم‌های ساده یا مرکب استفاده نمود.

گفتنی است که امروزه شاهد تعیین اسم‌هایی برای فرزندان هستیم که چندان در بین عرف جامعه رواج ندارد اما در هر صورت اگر مطابق با مقررات قانون ثبت احوال باشد، تعیین نام مربوطه صورت می‌گیرد.

طبق تبصره 1 ماده مزبور، انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است.

مشاوره حقوقی تغییر نام‌های عنوان شده مطابق قانون ثبت احوال

در قانون ثبت احوال، انتخاب برخی از نام‌ها ممنوع اعلام شده است که در صورت انتخاب آن‌ها برای فرزندان، بایستی برای تغییر دادن اقدامات لازم را انجام دهد.

البته زمانی که نام پیشنهادی برای ثبت در اسناد سجلی ارائه می‌شود، اداره ثبت احوال ابتدا بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد و سپس با تایید آن‌ها، نام درخواست شده به ثبت می‌رسد.

گاهی پیش می‌آید که نام پیشنهادی از طرف متقاضیان جز عناوین ممنوع بوده اما سهوا توسط کارکنان ثبت احوال، این اسم‌ها به ثبت می‌رسند که بهتر است در اسرع وقت برای تغییر دادن آن، اقدامات لازم انجام شود.

بر همین اساس، اسامی زیر جز موارد ممنوعه برای تعیین نام در قانون عنوان شده است که امکان تغییر دادن آن وجود دارد:

  1. تغییر نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد.
  2. تغییر اسامی مرکبی که عرفا یک نام محسوب نمی‌شوند.
  3. عناوین اعم از عناوین لشکری و یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان
  4. القاب اعم از ساده و مرکب
  5. اسامی زننده و مستهجن. آن دسته از نام‌هایی است که بر حسب زمان ، مکان یا مورد به دلایل و جهات زیر برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد و مراتب به تأیید شورای عالی برسد.
  6. اسامی نامتناسب با جنس
  7. حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص.
  8. تصحیح اشتباهات املایی در نام اشخاص که بدلیل عدم آشنائی مامور با لهجه‌ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده.
  9. هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده.
  10. هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده.
  11. تغییر نام‌ها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان ، اسمعیل به اسماعیل ، اسحق به اسحاق و …
  12. تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذی صلاح به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند.
  13. تغییر نام کسانی که نام آن‌ها اسامی ایام هفته باشد.
  14. تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر نموده است.
  15. پیشوند «عبد» خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می‌تواند تقاضای حذف آن را بنماید.

عناوین ذکر شده، جز اسم‌هایی هستند که در قانون انتخاب آن‌ها برای افراد ممنوع شده است و در صورتی که فردی در نام او، نکات و موارد فوق رعایت نشده باشد، بایستی اقدام به تغییر دادن آن کند.

مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه ثبت احوال

مشاوره حقوقی مراحل تغییر نام در شناسنامه

در صورتی که تصمیم شما برای تغییر نام قطعی باشد، بایستی با در اختیار داشتن مدارک به اداره ثبت احوال مراجعه کنید. طبق قانون، تشخیص دادن نام‌های ممنوعه با شورای عالی اداره ثبت احوال است که البته بررسی کلی چنین درخواست‌هایی در هیات حل اختلاف ثبت احوال صورت می‌گیرد.

رایی که این هیات صادر می‌کند، می‌تواند منجر به موافقت با تغییر نام و یا عدم مولفقت در این زمینه باشد. در صورتی که درخواست متقاصی برای تغییر نام توسط اداره ثبت احوال، پذیرفته شود، اقدامات بعدی برای تغییر دادن نام در شناسنامه انجام می‌شود.

حال اگر بنا به دلایلی، درخواست مربوطه توسط اداره ثبت احوال رد شود، متقاضی باید در مهلت 10 روز از تاریخ صدور رای، درخواست تغییر نام را از طریق دادگاه انجام دهد.

با این اوصاف اگر در مورد تغییر نام با مشکلاتی مواجه شدید، می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی، مشکل مطرح شده را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

ارائه درخواست تغییر نام در شناسنامه از طریق دادگاه، مراحل و فرآیند خاص خود را دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌بایست با وکیل خوب و متخصص در این امور مشورت کنید.

وکیل کاربلد و با سابقه به شما یاد می‌دهد که چطور بتوانید نحوه تغییر نام و مشخصات خود را به صورت قانونی انجام دهید.

نام جدید

ارائه بهترین مشاوره حقوقی تغییر نام در شناسنامه

تعیین نام در واقع یکی از حقوق قانونی و شرعی والدین برای فرزندانشان است. حال ممکن است که با بزرگ شدن فرزندان، آن‌ها از نامی که برایشان انتخاب شده است، رضایت نداشته و در این صورت بخواهند تا تغییراتی را در نام خود ایجاد کنند.

تغییر نام در شناسنامه پروسه زمانی نسبتا طولانی و مراحل خاصی دارد که لازم است با افراد متخصص در این زمینه پیش از آن که اقدام قانونی را انجام دهید، مشورت کنید.

سامانه مشاوره حقوقی 24 ارائه دهنده بهترین خدمات مشاوره حقوقی است که در مورد تغییر نام در شناسنامه، می‌توانید از خدمات این سامانه استفاده کنید. مشاوره حقوقی به شیوه وکیل تلفنی، آنلاین و حضوری ارائه می‌شود که برای دریافت آن کافیست با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا