عمومی

مشاوره حقوقی مواد مخدر

رفتارهایی که مرتبط با مواد مخدر باشد، در اکثر کشورهای دنیا، جرم محسوب می‌شود. مواد مخدر جز موضوعی بسیار مهم در حقوق ایران محسوب می‌شود و در قانون مجازات خاصی نیز برای اعمال مرتبط با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

مواد مخدر به دلیل اثرات مخرب و توهم زایی که دارند، در قانون مشمول مجازات سنگینی شده‌اند. برخی از مواد مخدر در داخل کشور تولید شده و سایر آن‌ها از خارج از کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

در قانون کشور ما، توجه خاصی نسبت به مواد مخدر شده است و تا جایی که قانون مجزایی تحت عنوان قانون مبارزه با مواد مخدر نیز تصویب شده است که مطابق آن مشاوره حقوقی مواد مخدر ارائه می‌شود.

این قانون با هدف مبارزه با مواد مخدر تدوین شده و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر مجازات متفاوتی در نظر گرفته شده است. تحت هیچ شرایطی از دیدگاه قانون، افرادی که مرتکب جرائم مواد مخدر شده‌اند، بخشیده نمی‌شوند و چه بسا مجازات سنگینی نیز در انتظار آن‌ها است. تعیین مجازات مواد مخدر بر اساس میزان و نوع آن صورت می‌گیرد.

طبیعتا هرچه میزان مصرف یا حمل مواد مخدر بیشر باشد، مجازات آن نیز جنبه سختگیرانه‌تری دارد. مواد مخدر انواع مختلفی دارد و نوع آن‌ها در تعیین مجازات نیز تاثیر گذار است. به طور مثال حمل تریاک با کوکائین دارای مجازات مختلفی است.

در واقع قانونگذار برای تمامی انواع مواد مخدر و میزان آن‌ها، یک نوع مجازات تعیین نکرده است. با توجه به این که مواد مخدر، منجر به نابودی زندگی افراد می‌شود، ضروری است که مجازات‌های سنگین و غیر قابل بخشش برای این قبیل جرائم در نظر گرفته شود.

همچنین بخوانید

علت آن که در تقریبا در تمام دنیا، مصرف مواد مخدر اکیدا ممنوع شده و جز رفتارهای مجرمانه نیز به شمار می‌رود، این است که وابستگی افراد به مصرف آن بیشتر شده و همین موضوع سبب از بین رفتن بنیان خانواده می‌شود.

در مشاوره حقوقی مواد مخدر ذکر می‌شود که مجازات‌هایی از قبیل حبس، شلاق، مصادره اموال ناشی از استعمال مواد مخدر در قانون برای این قبیل رفتارها تعیین شده است. نحوه رسیدگی به جرائم مواد مخدر کمی متفاوت از سایر جرائم بوده و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود، با صرف مدت زمان زیادی صورت می‌گیرد.

با توجه به اهمیت موضوع مواد مخدر، اگر در این زمینه دچار مشکل شدید و یا سوالات مختلفی پیرامون مواد مخدر دارید، توصیه می‌شود که با وکیل خوب که متخصص در دعاوی مواد مخدر است، مشورت کنید. به همین منظور می‌توانید در مورد جرائم مواد مخدر با سامانه مشاوره حقوقی 24 در ارتباط باشید.

درباره جرائم مواد مخدر

در طی سالیان گذشته، موضوع مواد مخدر در کشور بسیار رواج داشته است که البته نهادهای انتظامی و قضایی خاصی برای رسیدگی به این تخلفات در نظر گرفته شده است.

مصرف مواد مخدر منجر به آسیب‌های اجتماعی فراوانی در جامعه می‌شود و علاوه بر این موضوع نباید از اثرات مخرب آن و وابستگی افراد به مواد مخدر غافل شد.

هرگونه رفتاری که مرتبط با مواد مخدر باشد، می‌تواند عنوان مجرمانه داشته باشد. مواردی چون تولید، صادرات، قاچاق، حمل و مصرف مواد مخدر در قانون جرم محسوب می‌شود.

حتی اگر فردی تا به اکنون سابقه مصرف مواد مخدر نداشته باشد، اما میزان جزئی از آن را حمل کرده باشد، می‌توان به جرم حمل مواد مخدر علیه او تشکیل پرونده داد. در واقع اکر یک گرم از مواد مخدر توسط فردی جا به جا شده باشد، مجازات سنگینی برای او اعمال خواهد شد.

باندهای گسترده‌ای در کشور وجود دارند که به توزیع مواد مخدر پرداخته که البته خوشبختانه با همکاری نهادهای امنیتی و انتظامی، اغلب این گروه‌ها دستگرده شده و به سزای عمل خود رسیده‌اند. قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 1367 به تصویب رسید و بعد از آن در سال 1396، دچار اصلاحاتی گردید.

در قانون از حمل یک گرم مواد مخدر تا 100 گرم و بیش‌تر از دارای مجازات مشخصی است و در مواردی نیز حتی این امکان وجود دارد که مجرمین مواد مخدر محکوم به اعدام شوند.

هیچ گونه بخشش و تخفیفی برای جرائم مواد مخدر در نظر گرفته نشده است و به دلیل حساسیت خاصی که جرائم مواد مخدر در کشور دارند، ضروری است تا با متخلفین این حوزه مقابله شود.

مشاوره حقوقی مواد مخدر مجازات

مصادیق مرتبط با جرائم مواد مخدر

جرائم مرتبط با مواد مخدر شامل تولید، حمل، نگهداری، قاچاق، مصرف و سایر مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است. در قانون مبارزه با مواد مخدر به رفتارهایی که تحت عنوان مواد مخدر تحت پیگیری قضایی قرار می‌گیرند، اشاره شده است.

در واقع کلیه اعمال و رفتارهای مرتبط با مواد مخدر در قانون مزبور، جرم تلقی شده و مجازات مشخصی نیز برای آن تعیین شده است.

بر طبق ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر، رفتارهای زیر جز مصادیق جرائم مواد مخدر است:

  1. کشت خشخاش و کوکا مطلقا و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی.
  2. وارد کردن، ارسال، صادر کردن و تولید و ساخت انواع موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی.
  3. نگهداری، حمل، خرید، توزیع، اخفا، ترانزیت ، عرضه و فروش موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی.
  4. دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  5. استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی به هر شکل و طریق مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد.
  6. تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  7. فرار دادن یا پناه دادن متهمین، محکومین موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی که تحت تعقیب اند و یا دستگیرشده اند.
  8. امحا یا اخفا ادله جرم مجرمان.
  9. قرار دادن مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی یا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری.

موارد مزبور، جز رفتارهایی هستند که در ارتباط با مواد مخدر بوده و طبق قانون جرم به شمار می‌روند. در صورتی که هر یک از رفتارهای فوق توسط افراد انجام شود، امکان پیگیری قضایی آن وجود داشته و مرتکبین متهم به جرائم مواد مخدر می‌شوند.

همانطور که مشخص است، هرگونه رفتاری که اختصاصا در ارتباط با مواد مخدر باشد، در قانون جرم تلقی شده است.

مشاوره حقوقی مواد مخدر در ارتباط با چه موضوعاتی است؟

ارائه مشاوره حقوقی بر اساس موضوعات و دعاوی مختلف، تقسیم بندی می‌شود. یکی از موضوعات مهمی که پیرامون مشاوره حقوقی صورت می‌گیرد، جرائم مرتبط با مواد مخدر است. همانطور که گفته شد، رفتارهایی که ارتباط با نواد مخدر داشته باشند، در قانون برای آن‌ها مجازات تعیین شده است.

بیشتر موضوعاتی که در مشاوره حقوقی مواد مخدر به آن پرداخته می‌شود، در مورد میزان مجازاتی است که در قانون برای مصرف، حمل، نگهداری و تولید این قبیل جرائم در نظر گرفته شده است. پاسخ به سوالات مرتبط با جرائم مواد مخدر، بایستی به صورت تخصصی و با بررسی مواد مختلف قانون انجام شود.

نوع مواد مخدر و میزان آن که در قانون بر اساس گرم تعیین شده است، در اعمال مجازات تاثیرگذار هستند. گفتنی است که برای برخی از مواد مخدر در قانون در صورت ارتکاب آن در مرتبه چهارم، مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. حال در ادامه به مجازات‌هایی که قانونگذار برای جرائم مرتبط با مواد مخدر در نظر گرفته است، می‌پردازیم.

مشاوره حقوقی تولید مواد مخدر و مجازات آن

تولید مواد مخدر نیز عنوان مجرمانه دارد و مجازات افرادی که اقدام به تولید مواد مخدر می‌کنند، بسیار بیشتر از افرادی است که اقدام به حمل و یا نگهداری مواد مخدر می‌کنند. در ماده 2 قانون مبارزه با نواد مخدر، مجازات تولید و یا کشت انواع مواد مخدر بیان شده است.

نوع ماده مخدری که تولید می‌شود، به همراه میزان آن در تعیین مجازات اینگونه جرائم در نظر گرفته می‌شوند. طبق قانون، هر فردی که اقدام به تولید و یا کشت خشخاش و کوکا نموده و با این که به منظور تولید ماده مخدر تریاک و انواع روان گردان‌های صنعتی غیر دارویی، برای کاشت شاهدانه، اقدام کند، مجازات زیر برای آن در نظر گرفته می‌شود:

  • تولید نواد مخدر مزبور با شرایط ذکر شده در ماده 2 قانون مبارزه با مواد مخدر، در صورت ارتکاب آن برای بار اول، مجازات جریمه نقدی 10 تا 100 میلیون ریال اعمال می‌شود.
  • حال اگر تولید مواد مخدر برای بار دوم صورت گیرد شامل مجازات جزای نقدی از 50 تا 500 میلیون ریال به علاوه 30 تا 70 ضربه شلاق
  • مجازات تولید مواد مخدر در صورتی که برای بار سوم صورت گرفته باشد، از 100 میلیون ریال تا 1 میلیارد ریال جزای نقدی، 1 تا 70 ضربه شلاق و حبس از 2 تا 5 سال است.
  • تولید مواد مخدر عنوان شده در مرتبه چهارم، مجازات اعدام را در پی دارد.

مجازات‌های فوق در ارتباط با تولید مواد مخدری چون خشخاش، کوکائین و شاهدانه است. گفتنی است که ارتکاب تولید این دسته از مواد مخدر، برای مرتبه چهارم، مجازات اعدام دارد.

توزیع مواد مخدر

مشاوره حقوقی مجازات نگهداری و حمل بذر خشخاش، کوکا و شاهدانه

بسیاری از مواد مخدر سنتی از طریق کاشت گیاهان مختلف تولید می‌شوند. حال در قانون برای حمل، مخفی کردن یا نگهداری بذر گیاهانی چون خشخاش، کوکا و شاهدانه که منجر به تولید مواد مخدر نیز می‌شوند، مجازات جداگانه در نظر گرفته شده است.

در ماده 3 قانون مبارزه با مواد مخدر، حمل و نگهداری بذر گیاهان مزبور جرم تلقی شده و برای آن‌ها نیز تعیین مجازات صورت گرفته است.

بر طبق این ماده، هر فردی که بذر خشخاش، شاهدانه و کوکا را نگهداری و یا حمل کند، به مجازات جزای نقدی 1 میلیون ریال تا 30 میلبون ریال و 1 تا 70 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. گفتنی است که قانونگذار صراحتا اعلام می‌کند که در مورد بذر شاهدانه، باید قصد افراد از نگهداری یا حمل آن‌ها، تولید مواد مخدر و یا انواع روانگردان‌های صنعتی باشد.

مشاوره حقوقی مجازات واردات و صادرات مواد مخدر

علاوه بر تولید، حمل و نگهداری یا مخفی کردن مواد مخدر، واردات و صادرات آن‌ها دارای مجازات است.

در حال حاضر برای برخی از افراد سودجو، وارد و یا صادرات مواد مخدر، تبدیل به منبع درآمدی مناسبی شده است و قصد دارند که ارتکاب این رفتارها را گسترش دهند. اما در هر صورت قانونگذار، مجازاتی که برای وارد یا صادر نمودن مواد مخدر در نظر گرفته است، بر حسب میزان گرم مواد مخدر تعیین نموده است.

به موجب ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر، هر کس اگر اقدام به وارد یا صادر کردن مواد مخدری چون تریاک، شیره، بنگ، چرس، گراس و دیگر مواد روان گردان صنعتی کند، طبق ترتیب زیر مجازات می‌شود:

  • اگر واردات یا صادرات مواد مخدر فوق الذکر حداکثر تا 50 گرم باشد، شامل مجازات جریمه نقدی تا 4 میلیون ریال به علاوه تا 50 ضربه شلاق است.
  • مقدار وارد یا صادرات مواد مخدر بین 50 تا 500 گرم باشد، بین چهار میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال جزای نقدی و 20 تا 74 ضربه شلاق است. دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات مزبور نیز در صورت صلاحدید، مجازات حبس تا سه سال را اعمال کند.
  • بین 500 گرم تا 5 کیلوگرم باشد، شامل جریمه نقدی 50 میلیون تا 200 میلیون ریال و شلاق تا هفتاد و چهار ضربه و حبس تعزیری 3 تا 15 سال است. گفتنی است که وارد کردن یا صادرات انواع مواد مخدر بیش از 5 کیلو گرم باشد، مجازات اعدام و مصادره اموال دارد.

مجازات‌های مزبور، برای وارد یا صادر نمودن مواد مخدری است که در ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر عنوان شده است. مواد مخدری چون هروئین، مرفین، کوکائین و غیره، صادرات و واردات آن‌ها مشمول مجازات دیگری است که در ماده 8 همین قانون به آن اشاره شده است.

در ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر، خرید، نگهداری و حمل و یا مخفی کردن موضوع ماده 4 را انجام دهد، مجازات دیگری برای آن در نظر گرفته می‌شود که برای کسب اطلاعات بیشتر، کافیست در این زمینه مشاوره حقوقی مواد مخدر بگیرید.

مشاوره حقوقی قاچاق مواد مخدر به صورت مسلحانه

قاچاق مواد مخدر در صورتی که به صورت مسلحانه باشد، مشمول مجازات مشخصی نیز می‌شود. گاها قاچاقچیان مواد مخدر به صورت مسلحانه اقدام به قاچاق انواع مخدر می‌کنند که مجازات مندرج در ماده 11 قانون مبارزه با مواد مخدر برای مرتکبین آن اجرا می‌شود.

بر اساس ماده مزبور، مجازات قاچاق مواد مخدر که به صورت مسلحانه باشد، اعدام است. بنابراین می‌توان گفت که قانونگذار سخت‌ترین مجازات ممکن را برای قاچق مواد مخدر به شکل مسلحانه در نظر گرفته است.

مصرف مواد مخدر

مشاوره حقوقی مجازات حمل مواد مخدر

همانطور که بر اساس ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر اعلام شد، حمل مواد مخدر جرم محسوب می‌شود. حال بر طبق این که حمل مواد مخدر تا چه میزان صورت گرفته است، نوع مجازات آن متفاوت است. در مشاوره حقوقی مواد مخدر به طور کامل مجازات حمل مواد مخدر، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در هر صورت مجازات مواد مخدر را می‌توان بر حسب موارد زیر تعیین نمود:

مجازات حمل مواد مخدر از 1 تا 50 گرم

اگر حمل مواد مخدر، بین یک تا پنجاه گرم باشد، مجازات آن طبق قانون جزای نقدی تا سه میلیون ریال و تا پنجاه ضربه شلاق است. در واقع هم مجازات جزای نقدی و هم شلاق برای حمل مواد مخدر بین یک تا 50 گرم در قانون تعیین شده است.

مجازات حمل مواد مخدر بیش از 50 گرم تا 500 گرم

چنانچه مواد مخدر حمل شده بیش از 50 گرم تا 500 گرم باشد، در قانون مجازات جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال به علاوه شلاق از 10 تا 74 ضربه است. همانطور که مشخص است، در قانون برای حمل مواد مخدر تا 500 گرم مجازات حبس تعیین نشده است.

مجازات حمل مواد مخدر بیش از 500 گرم تا پنج کیلوگرم

در قانون برای حمل مواد مخدر بیش از 500 گرم تا پنج کیلوگرم، مجازات متفاوتی تعیین شده است. در هر صورت حمل مواد مخدر طبق این مقدار بر اساس ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر، جزای نقدی از 15 میلیون ریال تا 60 میلیون ریال، شلاق از 40 ضربه تا 74 ضربه و حبس از 2 تا 5 سال است.

بنابراین می‌توان گفت که در جرائم مواد مخدر، در صورتی که حمل آن بیش از 500 گرم باشد، قانونگذار مجازات حبس را به سایر مجازات‌ها اعلام کرده است.

مجازات حمل مواد مخدر بیش از 5 کیلوگرم تا بیست کیلوگرم

اگر مواد مخدری که حمل شده، بیش از 5 کیلوگرم تا بیست کیلوگرم باشد، مجازات آن جریمه نقدی شامل 60 تا 200 میلیون ریال، 50 تا 74 ضربه شلاق، حبس از 5 تا ده سال به همراه مصادره اموال ناشی از جرم به جای جزای نقدی و اعدام و مصادره اموال ناشی از جرم است.

اگر حمل مواد مخدراز نوع تریاک بین 5 تا 20 کیلوگرم برای بار دوم باشد، دادگاه می‌تواند به جای جریمه نقدی، اموالی که متهم از طریق مواد مخدر بدست آورده است را حکم به مصادره آن‌ها دهد. گفتنی است که در صورت ترک همین جرم با این شرایط اما برای مرتبه سوم، در قانون مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.

مجازات حمل مواد مخدر بیش از 20 کیلوگرم تا 100 کیلوگرم

در مواردی ممکن است که حمل مواد مخدر با میزان بالایی بین 20 کیلوگرم تا 100 کیلوگرم باشد که در این صورت مجازات جزای نقدی، شلاق و حبس می‌باشد.

طبق قانون مجارات حمل مواد مخدر لاز قبیل مواردی چون تریاک اگر بیش از بیست کیلوگرم تا 100 کیلوگرک باشد، با اندکی تفاوت شباهت به مجازات حمل مواد مخدر بین 5 تا 20 کیلوگرم دارد.

جزای نقدی برای حمل این میزان مواد مخدر، شصت تا دویست میلیون ریال است. گفتنی است که در ازای هر کیلوگرم اضافه مواد مخدر نیز دو میلیون ریال جزای نقدی در قانون عنوان شده است.

شلاق برای حمل مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا صد کیلوگرم، 50 تا 74 ضربه است. حبس نیز از 5 تا ده سال برای حمل مواد مخدر در نظر گرفته شده است. تکرار این جرم با همان میزان، می‌تواند مجازات مصادره اموال و حتی اعدام نیز در پی داشته باشد.

لازم به ذکر است که برای حمل مواد مخدر بیش از 100 کیلوگرم نیز در تبصره 6 ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر، جزای نقدی بین پانزده تا شصت میلیون ریال، شلاق از 40 تا 74 ضربه، حبس ابد و در صورت تکرار جرم، اعدام و مصادره اموال تعیین شده است.

با بررسی مجازات‌های حمل مواد مخدر، می‌توان با قاطعیت گفت که حمل مواد مخدر بیش از 100 کیلوگرم دارای مجازات سنگین‌تری است و در قانون نیز برای آن مجازات حبس ابد عنوان گردیده است.

همچنین می‌توان گفت که جرائم مواد مخدر در مقایسه با سایر جرائم، مجازاتی که برای آن‌ها در قانون تعیین شده است، جنبه سختگیرانه‌تری دارد و طبیعی است که این مقدار مجازات در قانون برای جرائم مواد مخدر در نظر گرفته شود.

مشاوره حقوقی مواد مخدر زندان

مشاوره حقوقی مواد مخدر به چه طریقی ارائه می‌شود؟

مشاوره حقوقی مواد مخدر، به طریقی مانند حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌شود. در مشاوره حضوری، عموما به دفتر وکیل یا هر مکان دیگری برای دریافت مشاوره مراجعه می‌کنید.

با توجه به این که امکان برقراری مشاوه حضوری برای بسیاری از افراد، وجود ندارد، می‌توانند از طریق تلفنی و آنلاین برای دریافت مشاوره مرتبط با مواد مخدر اقدام کنند.

در مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی، به راحت‌ترین شکل ممکن به گفتگو حقوقی با وکیلی که خودتان انتخاب کرده‌اید، پرداخته و تمامی سوالات خود را پیرامون مواد مخدر مطرح می‌کنید. مشاوره حقوقی آنلاین مواد مخدر نیز از طریق فضای مجازی و پیام رسان‌هایی که کاربرد زیادی دارند، ارائه می‌شود.

ارائه مشاوره حقوقی مواد مخدر توسط وکلا متخصص

قانون مبارزه با مواد مخدر، تمامی شرایط و اوصافی که در ارتباط با جرائم مواد مخدر است را بیان نموده است. در این قانون، مجازات حبس، شلاق، جزای نقدی و مصادره اموال برای جرائم مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

توجه خاص قانونگذار به این قبیل جرائم از هر لحاظ قابل توجیه است و حتی در اصلاحیه جدید قانون مزبور نیز شدت مجازات مواد مخدر افزایش داشته است.

اگر پیرامون جرائم مواد مخدر، سوال حقوقی دارید، راهکار مناسب دریافت مشاوره حقوقی از وکلای دادگستری است که سال‌ها تجربه رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر را داشته‌اند. به همین منظور اگر به دنبال دریافت مشاوره حقوقی مواد مخدر هستید، می‌توانید از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده کنید.

مشاوره حقوقی در این سامانه با موضوع مواد مخدر از طرف برترین وکلا کشور صورت می‌گیرد و می‌توانید بهترین استفاده را از مشاوره داشته باشید.

برای رفاه حال متقاضیان، همه نوع شیوه ارائه مشاوره حقوقی به صورت تلفنی، وکیل آنلاین و حضوری در سامانه در نظر گرفته شده است که بر حسب اختیار خود هر کدام از این روش‌ها را برای دریافت مشاوره می‌توانید انتخاب کنید.

کیفیت خدمات مشاوره حقوقی توسط تیم ما تضمین شده است و به تمامی سوالات و ابهامات شما پیرامون مواد مخدر پاسخ داده می‌شود. بنابراین برای دریافت مشاوره حقوقی مواد مخدر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا