عمومی

مشاوره حقوقی ثبت | ثبت اسناد ثبت املاک

معاملات ملکی همیشه حائز اهمیت بوده است و طرفین معامله بایستی تمام تمرکز و دقت خود را به کار گیرند تا به واسطه معامله صورت گرفنه دچار مشکلاتی نشوند.

در صورتی که قصد خرید و یا فروش ملکی را دارید، باید با مراحل و روال قانونی آن آشنا باشید. افرادی که بدون در نظر گرفتن جوانب قانونی اقدام به انجام معامله ملکی می‌کنند، به احتمال فراوان عواقب این موضوع را در حین انجام معامله خواهند دید.

زمانی که ملکی معامله می‌شود، قاعدتا تا زمانی که مراحل ثبتی آن انجام نشده و به صورت رسمی، سند به خریدار اننقال نیابد، عملا معامله وجه قانونی ندارد.

بنا بر نظر مشاوره حقوقی ثبت مالک تنها در صورتی می‌تواند ادعا مالکیت در ملکی را داشته باشد که سند ملک مربوطه به نام او زده شده باشد. البته امکان اثبات مالکیت با سند عادی نیز در شرایطی امکان پذیر است اما داشتن سند رسمی، وجه قانونی دارد.

ملک و املاکی که هنوز مراحل ثبتی آن‌ها انجام نشده و به نحوی در اداره ثبت، هیچگونه سابقه ثبتی برای ملک به ثبت نرسیده است، به لحاظ قانونی نمی‌توان مالکیتی را برای ملک مزبور در نظر گرفت. ثبت اسناد ملکی نسبت به اموالی چون خودرو، از اهمیت خاصی برخوردار است و وجود خطای جزئی می‌تواند منجر به مشکلاتی برای طرفین معامله خصوصا خریدار شود.

بعد از آن که توافق اولیه در مورد معامله ملکی صورت گرفت و طرفین نیز اقدام به تنظیم سند عادی ملک نمودند، حال بایستی مهم‌ترین مرحله معامله یعنی همان انتقال سند ملک انجام شود. انتقال سند ملک مستلزم انجام فرآیند ثبتی است.

ملکی که هیچگونه سابقه ثبتی ندارد، در واقع سند رسمی برای ملک صادر نشده است و مالک نمی‌تواند از طریق سند رسمی ادعای مالکیت داشته باشد. زمانی که ملکی در اداره ثبت اسناد و املاک به طور کامل ثبت شد، حال می‌توان گفت که فرآیند قانونی ثبت ملک انجام شده و سند رسمی ملک نیز صادر می‌گردد.

انجام روال ثبتی برای ثبت ملک، پروسه نسبتا طولانی دارد و در این بین نیز اگر سند ملکی دارای مشکل باشد، قانونا ثبت ملک با مسائلی نیز مواجه خواهد شد.

از این حیث، قبل از آن که اقدامی را در راستای ثبت ملک انجام دهید، حتما توصیه می‌شود که با وکیل خوب در این زمینه مشورت کنید. وکیل ملکی و ثبتی با تجربه می‌تواند شما را برای نحوه ثبت ملک و صدور سند رسمی راهنمایی کند.

مشاوره حقوقی ثبتی چیست؟

به منظور صدور سند رسمی املاک، لازم است تا مراحل ثبتی آن انجام شود. در واقع ضروری است که ثبت ملک در اداره ثبت اسناد برای آن که سند رسمی صادر گردد، به درستی صورت گیرد.

به اندازه‌ای که قانونگذار برای ثبت سند ملکی، مقررات خاصی را وضع کرده است، برای ثبت اسناد سایر اموال قواعد خاصی وضع نشده است. با توجه به این که اموال غیر منقول به عنوان اصلی‌ترین سرمایه هر فردی محسوب می‌شود، بایستی در این زمینه مقررات مشخصی نیز وضع شود.

در مورد این موضوع که مشاوره حقوقی ثبتی چیست، باید گفت که ارائه مشاوره حقوقی در امور ثبت اسناد املاک صورت می‌گیرد. در حال حاضر قانونی تحت عنوان قانون ثبت اسناد و املاک در کشور وجود دارد که به نحوه و مقررات به ثبت رسیدن یک ملک و سایر ضوابط قانونی نیز می‌پردازد.

انجام مراحل ثبتی ملک بسیار مهم است و عدم توجه به موازین قانونی باعث می‌شود تا معامله صورت گرفته جنبه قانونی نداشته باشد. اگر معامله ملکی تنها با توافق طرفین و تنظیم سند عادی صورت گرفته باشد، به لحاظ قانونی چنین معاملاتی تا زمانی که فرآیند ثبتی آن و صدور سند ملکی انجام نشود، جنبه رسمی ندارد.

هدف از ثبت سند ملک، این است که اولا سند ملک به خریدار انتقال داده شود و ثانیا به لحاظ قانونی مشخص شود که یک ملکی به ثبت رسیده است. طبیعتا املاکی که سوابق ثبتی ندارند، امکان این که مالک بتواند با سند رسمی، حق مالکیت خود را در ملک به اثبات برساند، وجود ندارد.

بعد از انجام پروسه ثبت سند ملک در اداره ثبت اسناد، سند رسمی ملک صادر می‌شود که مالک از طریق آن می‌تواند مالکیت خود در ملک را به اثبات برساند. ثبت سند به منزله مالکیت قانونی خریدار در ملک است.

البته گاها شاهد آن هستیم که فروشنده ملک از انجام روال تنظیم سند خودداری نموده که فروشنده طبق قانون می‌تواند دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک را مطرح کند.

مشاوره حقوقی ثبت اسناد

چرا از مشاوره حقوقی ثبتی استفاده کنیم؟

در بخش قبل به عنوان مشاوره حقوقی ثبتی چیست، پرداختیم. مشاوره‌ای که مرتبط با امور ثبتی و با بررسی جوانب حقوقی می‌باشد، به عنوان مشاوره حقوقی ثبتی نیز شناخته می‌شود. ثبت اسناد ملکی جز موضوعاتی مهمی است که در جلسات مشاوره حقوقی به صورت تخصصی به آن پرداخته می‌شود.

پر واضح است که املاک در سطح شهر تنها با سند مالکیتی که به نام مالک باشند، اعتبار قانونی دارد. البته بسیاری از املاک در کشور هستند که سند رسمی ندارند که البته توصیه می‌شود که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از انجام چنین معاملاتی خودداری شود.

از آن جهت که اغلب کلاهبرداری‌ها در حوزه ملک و املاک صورت می‌گیرد، لازم است تا اطلاعات حقوقی مردم در این زمینه افزایش پیدا کند. کلاهبرداران با سوء استفاده از عدم آگاهی یکی از طرفین معامله، به نحوی معامله را تنظیم می‌کنند که در نهایت به نفع آن‌ها شود. حال این قبیل مسائل می‌تواند در حوزه ثبتی نیز صورت گیرد.

در مورد این موضوع که چرا باید از مشاوره حقوقی ثبتی استفاده نمود، می‌توان گفت که مشاوره حقوقی به طور کلی به متقاضیان راهنمایی می‌کند که چطور بتوانند سند ملک خود را به ثبت برسانند. در صورتی که با مراحل ثبتی ملک آشنا نیستید، لازم است تا در این زمینه مشاوره حقوقی دریافت کنید.

مشاوره حقوقی در امور ثبتی، اطلاعات کافی پیرامون ثبت اسناد ملک را ارائه می‌نماید و در این صورت با بهره مندی از مشاوره‌‎هایی که در این زمینه ارائه می‌شود، می‌توانید شخصا و بدون آنکه مشکلی به وجود آید، کلیه مراحل ثبتی را در این زمینه انجام دهید.

پرسش و پاسخ متداول در مشاوره حقوقی ثبت اسناد املاک

مشاوره حقوقی ثبتی عموما پیرامون ثبت اسناد املاک ارائه می‌شود. به دلیل آن که ثبت سند ملکی، پروسه و مراحلی مختلفی دارد، لازم است تا به صورت تخصصی در مورد آن‌ها ارائه مشاوره حقوقی صورت گیرد.

در مشاوره حقوقی ثبتی، سوالات مختلفی از سوی افراد مطرح می‌شود و در این بخش قصد داریم به پرتکرارترین سوالاتی که در ارتباط با موضوعات ثبتی مطرح می‌شود، اشاره کنیم.

  • چه مراحلی برای ثبت سند ملکی وجود دارد؟
  • آیا امکان اثبات مالکیت از طریق سند عادی وجود دارد؟
  • اخذ کد رهگیری برای خرید و فروش ملک ضروری است؟
  • چه مدارکی باید در هنگام تنظیم سند رسمی در دفترخانه ارائه کنیم؟
  • برای ثبت سند ملک آیا پرداخت عوارض شهرداری و مالیات الزامی است؟
  • آیا معامله ملکی بدون سند رسمی قانونی است؟

این موارد، سوالات متداولی هستند که در مشاوره حقوقی ثبتی مطرح می‌شوند. مشاوره حقوقی ثبت اغلب به بررسی نحوه به ثبت رسیدن ملک و صدور اسناد ملکی می‌پردازد. برای ثبت سند ملکی، لازم است تا بررسی‌های قانونی از طرف اداره ثبت اسناد و املاک انجام شود.

گاهی اوقات یک ملکی به دلیل وجود مشکلاتی در آن، امکان به ثبت رسیدن آن وجود ندارد. در این صورت بایستی تا زمان رفع موانع به وجود آمده، ثبت سند ملکی امکان پذیر نیست.

گفتنی است که اگر هنوز عوارض و مالیات ملک پرداخت نشده باشد، نمی‌توان اقدام به تنظیم سند ملک نمود. زیرا در زمان حضور در دفترخانه از شما برگه مفاصا حساب شهرداری تقاضا می‌شود که ارائه دهید.

این برگه نشان دهنده تسویه کامل ملک با شهرداری است. عوارض متعلق به ملک باید برای انتقال رسمی سند ملک، پرداخت شود.

مشاوره حقوقی ثبت املاک

مشاوره حقوقی مراحل ثبت سند املاک

ثبت سند ملکی، در واقع آخرین مرحله از معامله ملکی است. در مشاوره حقوقی به طور کامل، تمامی ابعاد قانونی مراحل ثبت اسناد ملکی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما در هر صورت خرید و فروش ملک ابتدا با توافق اولیه طرفین صورت می‌گیرد.

خریدار و فروشنده که در مورد قیمت اولیه ملک و مسائل ابتدایی معامله به توافق رسیدند، اقدام به تنظیم قولنامه می‌کنند. در واقع تمامی توافقات طرفین به صورت مکتوب در قالب قولنامه تنظیم می‌شود.

تنظیم قولنامه در تمامی معاملات ملکی امری مرسوم است که البته قولنامه نوعی سند عادی است و لازم است تا مراحل ثبتی آن نیز انجام شود.

علاوه بر قولنامه، تنظیم مبایعه نامه نیز انجام می‌شود که بایستی نکات قانونی مربوط به آن در قولنامه و مبایعه نامه اجرا شود. تمامی نکات مربوط به شیوه نگارش قولنامه ملکی در مشاوره حقوقی ثبتی بیان می‌شود.

پس از این موارد، برای ثبت سند ملکی بایستی قبل از کد رهگیری خرید خانه توسط خریدار دریافت شود. این کد با مراجعه به بنگاه‌های املاک قابل ارائه است. با دریافت این کد برای تنظیم سند ملک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند. با مدارکی که طرفین معامله ارائه داده و استعلامات مورد نیاز از سوی دفترخانه، در نهایت تنظیم سند ملکی انجام می‌شود.

گفتنی است که با انجام این مراحل و زمانی که ملک شما در سامانه ثبت اسناد و املاک، به ثبت می‌رسد، سند ملک صادر می‌شود. بنابراین بدون انجام مراحل ثبتی ملک، امکان صدور سند رسمی وجود ندارد.

مشاوره حقوقی نحوه انتقال ملک ثبت شده

از موضوعات مهمی که در مشاوره حقوقی ثبتی، بررسی می‌شود، چگونگی انتقال یک ملک ثبت شده است. در ماده 26 قانون ثبت اسناد و املاک به این موضوع پرداخته شده است.

طبق این ماده، انتقال تمام یا بخشی از ملک ثبت شده و یا واگذاری حقی مربوط به عین ملک و حق عمری، رقبی و سکنی و تمامی معاملات مربوط به آن‌ها برای مدتی بیش از سه سال، بر اساس شرایطی خاص عمل می‌شود.

نحوه و ترتیب انتقال تمام یا بخشی از ملک ثبت شده به این صورت انجام می‌شود که سند معامله در دفاتر استدد رسمی ثبت شده و خلاصه آن نیز در دفاتر املاک قید می‌شود. این فرآیند در خصوص حق عینی و حق رقبی، سکنی در یک ملک ثبتی اعمال می‌شود.

ثبت اسناد

مشاوره حقوقی تنظیم اسناد ملکی

اسناد ملکی پرکاربرد در معاملات شامل قولنامه و مبایعه نامه است. این اسناد با یکدیگر متفاوت هستند و شیوه نگارشی خاص خود را دارند.

قولنامه شامل کلیه تعهدات و توافقات خریدار و فروشنده در مورد معامله ملک است که در آن نوشته می‌شود. اما مبایعه نامه در مورد معامله صورت گرفته است که جزئیات معامله در آن عنوان می‌شود.

شیوه تنظیم این اسناد ملکی پرکابرد بسیار مهم است و مقررات خاصی برای چگونگی نگارش آن وجود دارد.

اگر با شیوه تنظیم اسناد ملکی عادی، آشنا نیستید، حتما قبل از آن از وکلا متخصص ثبتی و ملکی، مشاوره حقوقی دریافت کنید. همچنین علاوه بر اسناد عادی ملکی به صورت تخصصی پیرامون اسناد رسمی ملک نیز مشاوره حقوقی ارائه می‌شود.

شیوه ارائه مشاوره حقوقی ثبتی

شیوه‌هایی که برای ارائه مشاوره حقوقی ثبتی در نظر گرفته می‌شود مانند سایر انواع مشاوره حقوقی، به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری است. مشاوره حقوقی امور ثبتی به صورت تلفنی و آنلاین بیشتر متقاصی دارد و دلیل آن هم غیر حضوری بودن خدمات مشاوره است.

با مشاوره حقوقی تلفنی و وکیل آنلاین می‌توانید از هر کجای ایران با بهترین وکلا دادگستری سراسر کشور پیرامون امور ثبتی، در ارتباط باشید.

گفتنی است که امکان ارائه مشاوره حقوقی ثبت اسناد املاک به صورت حضوری نیز وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که جلسه مشاوره با وکیل را به صورت حضوری برگزار نموده و سوالات خود را به صورت حضوری مطرح کنند.

در سامانه مشاوره حقوقی 24، تمامی شیوه‌های رایج ارائه مشاوره حقوقی ثبتی در نظر گرفته شده است که می‌توانید با شرایط مناسب از چنین خدماتی نیز نهایت استفاده را داشته باشید.

مشاوره حقوقی ثبت با وکیل متخصص

ارائه مشاوره حقوقی تخصصی ثبت اسناد املاک

در رابطه با موضوعات ثبتی خصوصا ثبت اسناد املاک، اگر نیاز به دریافت مشاوره حقوقی دارید، می‌توانید از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده کنید. ارائه مشاوره در این زمینه به صورت وکیل تلفنی، آنلاین و حضوری صورت می‌گیرد. مشاوره حقوقی ثبت اسناد توسط وکلای متخصص رارئه می‌شود و می‌توانید از خدمات این سامانه بهترین استفاده را داشته باشید.

در جلسات مشاوره به بررسی موضوعاتی که مرتبط با ثبت سند ملکی و روال ثبتی املاک باشند، پرداخته می‌شود. هرگونه سوالاتی که پیرامون ثبت سند ملکی داشته باشید، می‌توانید از مشاوره حقوقی سامانه استفاده کنید. خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 اختصاص به ارائه انواع مشاوره حقوقی دارد.

در نهایت جهت ثبت سفارش مشاوره حقوقی تلفنی و یا حضوری در ارتباط با دعاوی ثبت اسناد، کافیست با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم در اختیارتان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا