عمومی

مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه

در قانون روش‌های مختلفی برای مطالبه حق در نظر گرفته شده است که افراد از طریق آن می‌توانند برای طرح دعوا اقدامات لازم را انجام دهند.

هدف از این که مردم شکایات خود را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهند، این است که مشکلات آن‌ها از طریق قانونی حل و فصل شود. البته راهکارهای دیگر برخی از افراد برای آن که به حق و حقوق خود برسند، انجام می‌دهند که تحت هیچ شرایطی وجه قانونی ندارد.

در قانون شرایط خاصی برای طرح دعوا عنوان شده است که اگر این شرایط به منظور ثبت شکایات انجام شود، طبیعتا دادگاه‌ها اقدام به رسیدگی به خواسته و شکایات مردمی نمی‌کنند.

در این زمینه به منظور حل مشکلات قانونی این قبیل افراد، مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه یا سایر اوراق قضایی اخذ شده و یا وکیل گرفته می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است که شرایط طرح دعوا مهیا نبوده و یا این که افراد نخواهند که شکایتی را علیه طرف دیگر مطرح کنند؛ اما قصد دارند که از طریق قانونی، موضوعی را به اطلاع وی برسند.

اظهارنامه، روشی است که در قانون به منظور اطلاع دادن و خبر دادن به افراد دیگر به منظور انجام یا عدم انجاری کاری است. در قانون، اظهارنامه به عنوان یکی از ابزارهای مطالبه حق در نظر گرفته شده است.

در همه حالات لزومی ندارد که به منظور مطالبه حق و حقوق، اقامه دعوا صورت گیرد و این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید با ارسال اظهارنامه، حق خود را از طرف دیگر بگیرید.

اظهارنامه جنبه اخطار دارد و بدین صورت اظهارنامه ای که علیه فردی ارسال می‌شود، به منظور هشدار به او بوده که خواسته اظهار دهنده را انجام دهد.

حال اگر مشکل اظهار دهنده با ارسال اظهارنامه، حل و فصل شود، دیگری نیازی به طرح دعاوی قضایی نیست اما در صورت عدم حل این مشکلات، باید اقدامات لازم برای ثبت شکایت نیز انجام شود.

افراد می‌توانند از طریق تنظیم اظهارنامه و بدون آن که نیازی به طرح دعوا در محاکم دادگستری باشد، درخواست و خواسته خود را به طرف مقابل اعلام کنند.

تنظیم اظهارنامه شرایط و مقررات خاصی دارد و برای نگارش آن لازم است حتما با وکیل خوب و کارشناسان حقوقی متخصص در زمینه تنظیم اوراق قضایی مشورت کنید.

در صورتی که اشکلاتی در متن اظهارنامه وجود داشته باشد، منجر به تضییع حقوق شما شده و امکان این که بتوانید به حق و حقوق خود برسید، وجود ندارد. به همین منظور بهتر است که مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه دریافت کنید.

درباره اظهارنامه

در مورد اظهارنامه لازم است که ابتدا با مفهوم آن آشنا شویم. اظهارنامه یک نوع اوراق قضایی محسوب می‌شود که روشی برای آن است که افراد بتوانند بدون آن که برای طرح دعوا به دادگاه رجوع کنند، حق و حقوق قانونی خود را نیز مطالبه نمایند.

خود اظهارنامه نیز دارای انواع مختلفی بوده و کارایی مختلفی دارد اما اظهارنامه قضایی ازسایر انواع اظهارنامه‌ها متفاوت است. اظهارنامه همانطور که از نام آن پیدا است، اظهار و خواسته فردی بر روی برگه مکتوب نوشته می‌شود.

در واقع اظهارنامه، برگه و فرم چاپی مخصوص مانند سایر اوراق از قبیل دادخواست و شکواییه بوده و به همین منظور امکان این که بتوان اظهارنامه را بر روی برگه ساده نگارش نمود، وجود ندارد.

همین که لوگو قوه قضاییه بر روی این اوراق وجود دارد، نشان از رسمی بودن آن بوده و به همین منظور نحوه نگارش اظهارنامه باید با لحن و ادبیات رسمی و مطابق با رویه قضایی انجام شود. اصطلاحاتی که اظهاردهنده در متن اظهارنامه از آن استفاده می‌کند، بابد مستند به مواد قانونی باشد تا تاثیرگذاری آن بیشتر باشد.

با ارسال اظهارنامه این امکان وجود دارد که هر نوع خواسته و درخواست و یا موضوعات مختلفی را به اطلاع طرف مقابل برسانید. با این اوصاف دیگر لزومی برای طرح دعوا در مراجع قضایی نیست و تنها با تنظیم و ارسال اظهارنامه می‌توانید درخواستتان را برای هر فردی که می‌خواهید، ارسال کنید.

اظهارنامه را می‌توان نوعی ابزار و وسیله قانونی برای آن که مشکلات افراد بدون این که نیاز به طرح دعوا باشد، حل و فصل نمود. گاهی اظهارنامه به عنوان روش مسالمت آمیز به منظور رسیدگی به مسائل حقوقی در نظر گرفته می‌شود و اظهاردهنده برای آن که به هدف خود برسد، شکایتی را مطرح نمی‌کند.

لازم به ذکر است که منظور از اظهارنامه در این مقاله، همان اظهارنامه قضایی است که پیش از طرح دعوا و ثبت شکایات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به این که انواع گوناگونی از اظهارنامه مانند اظهارنامه مالیاتی نیز وجود دارد، ممکن است که اظهارنامه قضایی با سایر اظهارنامه‌ها نیز یکسان تصور شود.

مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه مندرجات

تعریف اظهارنامه طبق قانون

در بخش قبل، توضیحات کلی درباره اظهارنامه داده شد. حال لازم است که آنچه که قانون تعریفی از اظهارنامه بیان کرده است، مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است که تعریف جامع و کامل در قانون برای اظهارنامه عنوان نشده است و تنها به این موضوع اشاره شده است که اظهارنامه، یکی از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن برای مطالبه حق اقدام کرد.

طبق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، هر کس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید؛ مشروط بر اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد.

این ماده صراحتا عنوان می‌کند که تنها با تنظیم و ارسال اظهارنامه به طرف مقابل، این امکان وجود دارد که بتوان حق خود را به صورت قانونی مطالبه کرد. همچنین در ماده مزبور عنوان شده است که ارسال اظهارنامه، قبل از ثبت دادخواست صورت می‌گیرد.

بدین معنا که اظهارنامه قضایی، ارتباطی به طرح دعاوی نداشته و پیش از آن که شکایتی به ثبت برسد، ارسال اظهارنامه انجام می‌شود. هدف اظهار دهنده از تنظیم اظهارنامه، این است که شکایتی را از طرف مقابل نکند و تنها با اظهارنامه‌ای که برای او ارسال می‌کند، حق و طلب خود را مطالبه نماید.

البته شرط مطاببه حق این است که موعد آن فرارسیده باشد. بنابراین تا زمانی که موعد مطالبه حق فرا نرسیده باشد، یقینا امکان اظهارنامه وجود ندارد.

تصور کنید که شما از فردی چک دارید و در تاریخ درج شده، چک وصول نمی‌شود. حال می‌توانید قبل از آن که شکایتی را از صادر کننده چک داشته باشید، اظهارنامه قضایی به او ارسال کرده و تقاضا کنید که برای وصول چک و پرداخت طلبتان اقدام نماید. حال اگر وصول طلب به این شیوه انجام نشد، در نهایت لازم است که طرح دعوا صورت گیرد.

ادامه ماده قانونی مزبور به این موضوع اشاره دارد که هرکس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به ‌طور رسمی به ‌وی برساند، ضمن ‌اظهارنامه به‌ طرف ابلاغ نماید.

در واقع این که اظهارنامه ارسال و تنظیم می‌شود، با این هدف صورت می‌گیرد که اظهار دهنده بخواهد اظهارات و خواسته‌های خود را به شکل رسمی به طرف مقابل اعلام نماید.

در واقع اظهاردهنده این هدف را دنبال می‌کند که مطالبه خواسته وی جنبه قانونی و رسمی داشته باشد؛ در غیر این صورت راه‌های دیگری برای مطالبه حق وجود دارد و حتی می‌توان با روش‌های مسالمت آمیز و گفتگو نیز این قبیل مسائل را حل و فصل نمود.

بسباری از مشکلات قانونی افراد تنها از طریق ارسال اظهارنامه برطرف شده است و نیازی به این که شکایتی در این زمینه تنظیم شود، نیست.

ارسال اظهارنامه چه مزایایی دارد؟

بعد از بررسی تعریف اظهارنامه و مقرراتی که برای آن در قانون آیین دادرسی مدنی ذکر شده است، ممکن است این سوال مطرح شود که چه مزایایی برای ارسال اظهارنامه وجود دارد؟ آیا امکان این که بتوان تنها به واسطه ارسال اظهارنامه، حق و حقوق خود را مطالبه نمود، وجود دارد؟

همانطور که گفته شد، اظهارنامه، روش و ابزاری است که از طریق آن می‌توان برای رسیدگی به مشکلات و مطالبه حقوق افراد اقدام نمود. در واقع اگر طلبی از کسی دارید و می‌خواهید آن را وصول کرده اما قصدی برای طرح دعوا ندارید، راهکار مناسب برای شما تنظیم اظهارنامه است.

مزیت اصلی ارسال اظهارنامه، این است که می‌توانید حق خود را از طرف مقابل دریافت کنید، بدون این که نیاز به طرح دعوا در دادگاه باشد.

با توجه به این که ارسال اظهارنامه، پیش از آن که شکایت به ثبت رسیده باشد، انجام می‌شود، در این صورت مزایای دیگر اظهارنامه این است که دیگر انجام مراحل طولانی دادرسی نیست و تنها با تنظیم آن می‌توانید خواسته و اظهارات خود را به فردی که تمایل داشتید، برسانید.

همچنبن ارسال اظهارنامه، این مزیت را دارد که نیازی به پرداخت هزینه دادرسی نیست و تنها هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت می‌شود.

با توجه به وجود چنین مزایایی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا به جای این که شکایتی را در این زمینه تنظیم کنند تا بتوانند حق خود را بگیرند، به راحتی می‌توانند تنها تنظیم و ثبت اظهارنامه، برای مطالبه حق خود اقدامات لازم را انجام دهند.

از مزایای دیگر ارسال اظهارنامه می‌توان به موضوعی که در ماده 157 قانون آیین دادرسی مدنی عنوان شده است، اشاره نمود.

طبق این ماده، درصورتی که اظهارنامه مشعر به تسلیم چیزی یا وجه یا مال یا سندی از طرف اظهارکننده به مخاطب باشد، باید آن چیز یا وجه یا مال یا‌ سند هنگام تسلیم اظهارنامه به مرجع ابلاغ، تحت نظر و حفاظت آن مرجع قرار گیرد، مگر آن که طرفین هنگام تعهد محل و ترتیب دیگری را تعیین کرده ‌باشند.

اظهارنامه

کاربرد ارسال اظهارنامه قضایی

با بررسی مزایایی که برای تنظیم و ارسال اظهارنامه وجود دارد، می‌بایست کارایی این اوراق قضایی نیز مورد بررسی قرار گیرد. این که تنظیم اظهارنامه باید برای تمامی موضوعات حقوقی صورت گیرد، وجود نداشته و ارسال آن عمئتا جنبه اختیاری دارد.

اما در مواردی خاص، قانونگذار ارسال اظهارنامه را اجباری نموده است که در هر صورت باید شاکی می‌بایست قبل از طرح دعوا و یا همزمان با آن برای نگارش اظهارنامه اقدامات لازم را انجام دهد.

کاربرد اصلی ارسال اظهارنامه، در مطالبه حق است. شاید بتوان گفت که طرح دعوا، اصلی‌ترین را برای آن که بتوانید حقوق خود را احقاق کنید، است اما طبیعتا اظهارنامه، روشی آسان و راحت به منظور این که از راه قانونی امکان آن را داشته باشید تا طلب خود را وصول نمایید، می‌باشد.

با ارسال اظهار نامه، به طرف مقابل اطلاع می‌دهید که خواسته شما را انجام دهد. حال اگر خواسته شما از این طریق انجام نشد، در نهایت لازم است که فرآیند مربوط به طرح دعوا علیه آن را انجام دهید.

اما به طور کلی، موارد زیر را می‌توان به عنوان اصلی ترین کاربرد ارسال و تنظیم اظهارنامه قضایی در نظر گرفت:

  1. مطالبه طلب: یکی از کاربرد ارسال اظهارنامه به منظور مطالبه طلب است. در روابط بین طلبکار و بدهکار، شخص طلبکار برای آن که بتواند طلب خود را وصول کند، می‌تواند از طریق ارسال اظهارنامه، اقدام به وصول طلب خود نماید. به همین منظور برای آن که بتوانید طلب خود را بدهکار بگیرید، می‌توانید در این زمینه برای او اظهارنامه ارسال کنید تا دیگر نیازی اقامه دعوا علیه وی نباشد.
  2. تعهد به انجام کار: اگر شخصی به واسطه قرارداد و یا موضوع دیگر، متعهد به انجام کاری است، لازم است که تعهد به انجام کار را از طریق ارسال اظهارنامه انجام دهید. با ارسال اظهارنامه، می‌توانید از طرف مقابل درخواست کنید که تعهد خود را انجام دهد.
  3. صلح و سازش: به منظور رفع تنازع و اختلاف بین طرفین و همچنین ایجاد صلح و سازش بین آن‌ها می‌توان با ارسال اظهارنامه برای این کار نیز اقدام نمود.
  4. روابط موجر و مستاجر: موضوع روابط بین موجر و مستاجر در ارسال اظهارنامه بسیار کارایی دارد. در واقع اگر مستاجر اقدام به اذیت و آزار موجر نموده و یا این که وظایف مستاجر و زندگی آپارتمان نیشینی را رعایت نمی‌کند، موجر به جای آن که شکایتی را علیه او مطرح کند، بهتر است قبل از ثبت شکایت، اظهارنامه برای او ارسال کند.
  5. قانون تملک آپارتمان: در ارتباط با بحث مالکیت در آپارتمان اگر بین طرفین مشکلات حقوقی به وجود آمده باشد، امکان ارسال اظهارنامه قضایی وجود دارد و می‌توان اختلافات در این زمینه را تنها با تنظیم و ارسال اظهارنامه، برطرف نمود.

مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

اصولا زمانی مشاوره حقوقی دریافت می‌شود که افراد با مشکلاتی مواجه شده باشند که قصد دارند آن را به روش قانونی حل و فصل کنند. ارائه مشاوره حقوقی هیچگونه محدودیتی نداشته و درارتباط با موضوعات و دعاوی مختلفی نیز صورت می‌گیرد.

یکی از موضوعاتی که برای آن به صورت تخصصی مشاوره حقوقی ارائه می‌گردد، تنظیم انواع اوراق قضایی است.

در واقع اگر قصد دارید که هر نوع اوراق قضایی را نگارش کنید اما با شرایط و مقررات چگونگی نگارش آن آشنا نیستید، لازم است که در این زمینه اقدام به دریافت مشاوره حقوقی نمایید. حال در مورد نحوه نگارش کلی اظهارنامه نیز مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه انجام می‌شود.

مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه عمدتا در مورد نحوه تنظیم آن ارائه شده و اغلب سوالاتی که در جلسات مشاوره مطرح می‌گردد، پیرامون این موضوع است. اغلب مشاوره حقوقی که در خصوص اظهارنامه اخذ می‌شود، به نحوه تنظیم این اوراق بر می‌گردد.

افرادی که قصد نگارش اظهارنامه را دارند، می‌توانند برای آن که اظهارنامه به شیوه صحیح و مطابق با اصول قانونی تنظیم شود، مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه دریافت کنند.

البته جدای از چگونگی تنظیم اظهارنامه، در مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه نیز به مسائل و موضوعات دیگری نیز اشاره می‌شود که در هر صورت موضوع اصلی آن‌ها، مرتبط با اظهارنامه است.

لازم به ذکر است که ارائه مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری مرتبط با اوراق قضایی، تنها در مورد اظهارنامه اتجام نمی‌شود، بلکه سایر اوراق نظیر دادخواست و شکواییه نیز پیرامون آن‌ها مشاوره صورت می‌گیرد.

در جلسه مشاوره، تمامی نکات و موضوعاتی که در ارتباط با شیوه نگارش اظهارنامه است، گفته می‌شود و به طور کلی با شرایط تنظیم آن آشنا می‌شوید.

در واقع لزومی برای آن که به جهت تنظیم اظهارنامه قضایی، وکیل بگرید، وجود ندارد و بر اساس توضیحات و اطلاعاتی که مشاور ارائه می‌دهد، می‌توانید نگارش محتوای کلی اظهارنامه را انجام دهید. البته لازم است که در جلسه مشاوره حتما موضوعی که قرار است برای آن اظهارنامه ارسال شود، عنوان گردد.

مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه توسط وکیل

مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه قضایی

همانطور که گفته شد، یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا متقاضیان اقدام به اخذ مشاوره حقوقی تنظیم اظهارنامه قضایی کنند، نحوه و چگونگی تنظیم آن است.

در جلسه مشاوره به طور کلی با نکات و مقررات تنظیم اظهارنامه قضایی می‌پردازیم اما در این بخش توضیخاتی را پیرامون مواردی که در اظهارنامه باید نگارش شود، ارائه خواهیم نمود.

اظهارنامه مانند دادخواست و یا شکواییه، یک سری اصول و نکات خاصی برای تنظیم و نگارش آن وجود دارد که لازم است در زمان تنظیم آن مورد بررسی قرار گیرد. نگارش اظهارنامه در فرم و برگه های مخصوصی انجام می‌شود.

به همین منظور باید تمامی بخش‌های مندرج در فرم اظهارنامه به طور صحیحی نگارش شود. موارد مزبور در اظهارنامه وجود دارد که باید به شیوه صحیحی نیز نگارش آن انجام شود:

مشخصات اظهار کننده

فردی که اقدام به تنظیم و ارسال اظهارنامه می‌کند، باید مشخصات و اطلاعات خود را در این بخش از برکه اظهارنامه عنوان کند. گفتنی است که اگر اظهارنامه توسط وکیل تنظیم شود، مشخصات شخصی که قصد دارد علیه فرد دیگر اقدام به ارسال اظهارنامه نماید را قید کند.

مشخصاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره ملی و شناسنامه، محل سکونت، نام پدر، کد پستی و غیره ذکر شود.

از آن جهت که اظهارنامه توسط اظهارکننده تنظیم می‌شود، طبیعی است که باید مشخصات این بخش بدون آن که مشکلی داشته باشد، ذکر شود. اگر اطلاعات این بخش ناقص نوشته شود، منجر به بروز مشکلاتی شده و چه بسا اظهارکننده برای مطالبه حق و یا طلب خود دچار مشکلاتی نیز شود.

مشخصات مخاطب

بعد از آن که ستون مربوط به مشخصات اظهارکننده تکمیل شد، ستون مشخصات مخاطب نیز باید نوشته شود. مخاطب، فردی است که اظهارنامه برای او ارسال شده و مشخصات او باید در فرم اظهارنامه نوشته شود.

ذکر مشخصاتی چون نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت و موارد دیگر در برگه اظهارنامه عنوان می‌گردد.

موضوع اظهارنامه

گام بعدی در نگارش اظهارنامه، تکمیل ستون موضوع اظهارنامه است. موضوع اظهارنامه در ارتباط با مسائل حقوقی بوده که اظهارکننده باید به صورت مفید و خلاصه، موضوع اظهارنامه را تعیین کند.

موضوع اظهارنامه می‌تواند پرداخت شارژ آپارتمان، عدم اذیت و آزار برای ساکنین آپارتمان، پرداخت مبلغ چک، عدم تمکین، مطالبه نفقه و غیره باشد. گفتنی است که موضوع اظهارنامه باید با خواسته و اظهارات بیان شده مطابقات داشته باشد.

خلاصه اظهارات

پس از تکمیل موارد مزبور در اظهارنامه، حال باید قسمت مربوط به خلاصه اظهارات نیز بیان شود. این بخش شامل موضوعات و مسائلی است که اظهارکننده قصد دارد آن را به اطلاع مخاطب برساند.

در واقع هر آنچه که اظهارکننده قصد بیان و یا مطالبه آن را دارد، می‌بایست به شکل خلاصه و بدون ذکر نکات غیر مرتبط در این بخش، بیان کند.

به طور مثال اگر موضوع اظهارکننده در مورد پرداخت شارژ ساختمان بوده و ارسال اظهارنامه نیز توسط مدیر ساختمان انجام گرفته باشد، وی باید به طور خلاصه به این موضوع اشاره کند که مخاطب باید در اسرع وقت و ظرف مدت زمان تعیین شده برای پرداخت حق ماهانه شارژ ساختمان اقدامات لازم را انجام دهد.

خلاصه جواب

این بخش از اظهارنامه در ارتباط با مواردی است که مخاطب به خواسته و موضوع اظهارکننده پاسخ می‌دهد. در واقع هر موضوع و خواسته‌ای توسط اظهارکننده بیان شده باشد، پاسخ آن توسط مخاطب داده شده و در این بخش قید می‌گردد.

بعد از آن که مراحل کلی تنظیم اظهارنامه انجام شد، لازم است که فرم اظهارنامه در سه نسخه کلی تنظیم و نگارش شود. یکی از سه نسخه فرم در اختیار دادگستری قرار گرفته و بایگانی می‌شود.

نسخه دیگر آن به شخص مخاطب تحویل داده می‌شود و نسخه دیگر اظهارنامه که در آن جوابیه مخاطب داده شده است، در اختیار اظهارکننده قرار می‌گیرد.

تنظیم اظهارنامه

نکات مهم در نگارش اظهارنامه

برای آن که بتوانید حق خود را مطالبه کنید، می‌توانید به صورت رسمی برای تنظیم اظهارنامه، اقدامات لازم را انجام دهید. نوشتن متن اظهارنامه، اصول و مقرراتی دارد که لازم است در این زمینه به یک سری نکات مهم نیز توجه گردد.

در هر صورت باید به نکات زیر در زمان نگارش و تنظیم اظهارنامه قضایی توجه شود:

  • با توجه به این که فرم اظهارنامه رسمی است و یک نسخه از آن در اختیار دادگستری قرار می‌گیرد، لحن و جملاتی که در فرم مربوطه بیان می‌شود، باید صحیح و بدون از الفاظ رکیک و زننده باشد و همچنین در مطالب بیان شده نیز نشر اکاذیب و افترا صورت نگیرد.
  • محتویات درج شده در اظهارنامه باید کوتاه، خلاصه و قابل فهم باشد و به گونه‌ای نوشته شود که خواسته بیان شده برای مخاطب، قابل فهم باشد.
  • چنانچه مدرک و یا سندی پیویت اظهارنامه شده باشد، باین در متن اظهارنامه به آن اشاره شود.
  • ثبت اظهارنامه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود.

دریافت مشاوره حقوقی برای نگارش اظهارنامه

با توجه به این که می‌توانید تنها با مشاوره حقوقی و مطالبی که توسط مشاور در جلسه مشاوره بیان می‌شود، برای تنظیم اظهارنامه قضایی اقدام کنید، در همین راستا برای دریافت مشاوره حقوقی نگارش اظهارنامه قضایی با سامانه مشاوره حقوقی 24 در ارتباط باشید.

ارائه مشاوره حقوقی آنلاین یا تلفنی تنظیم اظهارنامه در این سامانه توسط وکلا و کارشناسان حقوقی متخصص، انجام می‌شود. در هر صورت برای اخذ مشاوره حقوقی نگارش اظهارنامه با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا