عمومی

مشاوره حقوقی شرب خمر | جرم خوردن و نگهداری مشروبات الکلی

برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال مطرح شود که مجازات مصرف مشروبات الکلی چیست؟ در ابتدا باید گفت که مصرف مشروبات در دین اسلام نوعی عمل حرام محسوب شده و همچنین در قانون کشورمان نیز این کار رفتاری مجرمانه به شمار می‌رود.

در قانون برای مصرف مشروبات الکلی حدود و قوانین مختلفی وضع شده است و از این رو همه افراد مشمول مجازات‌های یکسانی نمی‌شوند. به صورت کلی مصرف مشروبات الکلی جز جرائم حدی است به این معنا که ترتیب و شرایط آن در شرع بیان شده است.

مجازات شرب خمر برای نخست تا بار چهارم متفاوت می‌باشد و گفتی است که در شرایطی، امکان اجرای حکم اعدام هم برای این کار در بار چهارم وجود دارد. برای همین شرایط متغیر و تعیین کننده دریافت مشاوره حقوقی شرب خمر بسیار مفید خواهد بود.

با توجه به اهمیت موضوع شرب خمر لازم است تا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از سامانه مشاوره حقوقی ۲۴ کمک بگیرید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با کلیه نکات حقوقی مرتبط با شرب خمر آشنا کنیم.

شرب خمر چیست؟

احتمالا بسیاری از شما به خوبی با عبارت شرب خمر آشنا نیستید و به همین دلیل تصمیم گرفتیم قبل از بررسی جزئی حدود شرب خمر و مجازات‌های آن، به تعریف این عبارت بپردازیم. در قانون جزایی ایران، منظور از شرب خمر مصرف هر نوع نوشیدنی مسکر است به گونه‌ای که فرد توان تصمیم‌گیری عقلانی خود را از دست بدهد.

منظور از مسکر، نوشیدنی مست‌کننده می‌باشد و با توجه به عبارت گفته شده، تفاوتی میان نوع نوشیدنی مصرف شده، نیست. در حقیقت قانون تفاوتی میان انواع نوشیدنی الکلی با درصدها و غلظت‌های متفاوت قائل  نشده است و در مصرف، همه آن‌ها را شرب خمر محسوب کرده است.

هر چند که در موارد گفته شده بیشتر نوشیدن مشروبات الکلی ذکر شده است، اما باید بدانید که سایر روش‌های استعمال مانند تدخین و یا تزریق هم می‌تواند مجازات‌های مشابه ای ایجاد کند، از این رو تاکیدی بر نوشیدن آن‌ها در قانون نشده است و به هر شکلی استعمال آن‌ها نوعی عمل مجرمانه شمرده شده است.

به صورت کلی، در قانون برای مصرف نوشیدنی‌های مسکر، حدود ۸۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است که البته بسته به شرایط می‌تواند این مجازات تقلیل و یا افزایش پیدا کند. در ادامه به بررسی جزئی تر این موضوع می‌پردازیم.

شرب خمر

مجازات شرب خمر

در سال‌های اخیر قانون مجازات شرب خمر دچار تغییراتی شد و مواد جدیدی در سال ۹۲ برای این کار در نظر گرفته شد. در حال حاضر در مواد ۲۶۴ تا ۲۶۶ به میزان مجازات شرب خمر پرداخته شده است.

در ماده ۲۶۴ به صراحت ذکر شده است که هر نوع ماده مسکر فارغ از نوع، درصد غلظت و میزان مصرف، مشمول مجازات می‌شود، از این رو فرقی ندارد که از چه نوع مشروبی و به چه مقدار مصرف شده باشد.

در بخش دیگر این ماده ذکر شده است که مصرف آبجو هم حتی در صورتی که باعث مستی نشود، مشمول مجازات می‌شود. همان طور که اشاره شد، مجازات تعیین شده در قانون برای شرب خمر با توجه به شرایط گفته شده، حدود ۸۰ ضربه شلاق است و در این بین، حکم اجرایی برای زن و مرد تفاوتی ندارد و هر دو به یک میزان مجازات می‌شوند.

البته باید بدانید که بسته به شرایط و سابقه انجام شرب خمر، این مجازات می‌تواند افزایش پیدا کند، برای مثال در ماده ۷۰۱ اشاره می‌شود که اگر این عمل در مکان‌های عمومی و ملا عام انجام بشود در کنار هشتاد ضربه شلاق، فرد خاطی به دو الی ۶ ماه حبس و یا جریمه نقدی محکوم می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، تبصره‌های قانونی می‌توانند باعث ایجاد تفاوت در مجازات وضع شده برای هر فرد بشوند.

باید بدانید که سابقه شرب خمر هم می‌تواند در میزان مجازات تاثیر بگذارد، برای مثال مجازات فردی که برای بار اول مجازات می‌شود، با فردی که برای چهارمین بار مجازات می‌شود، یکسان نیست و به طبع در صورت وجود سابقه شرب خمر، مجازات سنگین تری اعمال می‌شود. درباره جزئیات سابقه شرب خمر در ادامه بیشتر بحث می‌کنیم.

مشاوره حقوقی شرب خمر برای مجازات وضع شده در صورت وجود سو پیشینه

همانطور که اشاره شد سو پیشینه می‌تواند تاثیر زیادی بر مجازات اعمال شده بگذارد، از این رو مهم است که فرد خاطی برای چندمین بار این عمل را تکرار می‌کند.

در قانون تقاوت چندانی برای تکرار این عمل تا ۳ بار نشده است و همانطور که اشاره شد ۸۰ ضربه تازیانه و شلاق در نظر گرفته می‌شود. این سابقه برای حدود ۲ سال به عنوان سو‌پیشینه در سجل کیفری فرد ثبت می‌شود.

عموما در صورت نداشتن سو‌پیشینه، امکان گرفتن تخفیف در مجازات وجود دارد و به همین دلیل با ابراز برائت فرد مرتکب و در صورت رضایت قاضی، امکان وجود تخفیف در مجازات وجود دارد.

با توجه به نکات وکیل آنلاین و حضوری مشاوره حقوقی شرب خمر البته باید توجه کنید که در صورت وجود سو پیشینه و تکرار شرب خمر برای بار چهارم، قوانین بسیار سخت تری اعمال می‌شود به شکلی که اگر فردی برای بار چهارم به صورت قطعی محکوم به شرب خمر بشود، حکم اعدام برای وی صادر می‌شود، از این رو هر چند که میزان مجازات برای تکرار تا بار سوم، تفاوت چندانی ندارد، اما در صورت محکومیت برای چهارم مجازات سنگین‌تری اعمال می‌شود.

موارد گفته شده برای فرد مسلمان می‌باشد و در مورد افراد غیر مسلمان، شرایط متفاوت است. بر اساس ماده ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی، اگر فرد غیر مسلمان به صورت پنهانی اقدام به شرب خمر کرده باشد، مجازاتی برای وی اعمال نمی‌شود اما چنانچه فرد به صورت آشکار به این عمل اقدام کند، مشمول مجازات می‌شود.

مجازات شرب خمر

آیا مجازات شرب خمر مشمول افراد زیر ۱۸ سال هم می‌شود؟

در شرع سن بلوغ برای دختر ۹ سالگی اما برای پسر در ۱۵ سالگی تعیین شده است این در حالی است که در قانون سن قانونی بلوغ، بالای ۱۸ سال می‌باشد.

تمامی‌ افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند، چه پسر و چه دختر، به دلیل شبه‌ در کمال رشد عقلی، مشمول مجازات نمی‌شوند و مسئولیت کیفری ندارند، از این رو حتی در صورت اثبات شرب خمر هم برای آن‌ها مجازاتی اعمال نمی‌شود.

میزان مجازات شرب خمر در کدام یک از ماه‌های سال بیشتر است؟

هر چند که در قانون به صورت کلی مجازات شرب خمر، ۸۰ ضربه شلاق ذکر شده است، اما باید بدانید در ماه‌های مبارکی مانند ماه رمضان، مجازات سنگین‌‌تری برای این عمل در نظر گرفته می‌شود.

از این رو قاضی می‌تواند در صورت عدم توجه فرد خاطی به این موضوع، مجازات سنگین‌تری از آنچه چه در قانون وضع شده است، تعیین کند.

مشاوره حقوقی شرب خمر برای شرایط تخفیف در مجازات

مطمئنا یکی از مهم ترین پرسش‌های افراد محکوم به شرب خمر، نحوه تخفیف در مجازات وضع شده می‌باشد و باید اشاره کرد که با دریافت مشاوره حقوقی شرایط تخفیف شرب خمر از وکلای متخصص می‌توانید به میزان قابل توجهی، مجازات وضع شده را کاهش بدهید. در ادامه به صورت خلاصه شرایط مهم برای این کار را بررسی می‌کنیم.

مشاوره حقوقی شرب خمر تخفیف مجازات

توبه و پشیمانی

شرب خمر نوعی مجازات حدی است به این معنا که در شرع هم برای آن مجازات‌هایی تعیین شده است که این مجازات‌ها می‌تواند تقلیل پیدا کند. توبه یکی از مواردی است که می‌تواند باعث کاهش در مجازات فرد خاطی بشود.

البته هر پشیمانی و‌ توبه ای از نظر قانون پذیرفته نیست و باید شرایطی داشته باشد. عمدتا اگر قبل از ثابت جرم، فرد اظهار پشیمانی و ندامت بکند، می‌تواند مشمول تخفیف در مجازات بشود در غیر این صورت آن توبه مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

مشاوره حقوقی شرب خمر برای نحوه اثبات

یکی از موضوعاتی مهمی که در مشاوره حقوقی شرب خمر مطرح می‌شود، نحوه اثبات این موضوع می‌باشد. در زمانی که مشاوره حقوقی شرب خمر دریافت می‌کنید، به صورت تخصصی و کامل به بررسی این موضوع پرداخته می‌شود اما در حد نیاز در این بخش توضیحاتی را پیرامون روش‌های اثبات شرب خمر می‌پردازیم.

زمانی می‌توان فردی را محکوم به شرب خمر کرد که بتوان با توجه به ادله و شرایط، اثبات کرد که فرد مرتکب چنین عملی شده است. برخلاف چیزی که احتمالا اکثر شما تصور می‌کنید، تست الکل به تنهایی نمی‌تواند انجام این عمل را در شخص، ثابت بکند.

از این رو این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان شرب خمر را در فردی اثبات کرد؟

اقرار

چنانچه فردی با صحت آگاهی، عقل و اختیار اقرار کند که مسکرات مصرف کرده است، می‌توان شرب خمر را اثبات کرد. البته این اقرار زمانی پذیرفته می‌شود که نزد قاضی انجام بگیرد و با اقرارهای صورت گرفته در کلانتری، شرب خمر ثابت نمی‌شود.

شهادت

برای اثبات شرب خمر به دو شاهد نیاز است که این دو شاهد باید عادل، حلال زاده، مومن و با ایمان باشند، از این رو شهادت همه افراد هم مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

علم قاضی

با توجه به مستندات و مدارک، اگر قاضی به این یقین برسد که فرد دچار چنین عملی شده است، شرب خمر اثبات می‌شود. در ابتدای این بخش اشاره شد که تست الکل نمی‌‌تواند به تنهایی باعث اثبات شرب خمر بشود، چرا که این دستگاه‌ها احتمال خطا دارند و از این رو مواردی که بتوانند قاضی را به یقین برسانند، کمک کننده خواهند بود.

با توجه به موارد گفته شده در صورت دو بار اقرار شخص خاطی، علم قاضی و یا وجود دو شاهد با توجه به شرایط گفته شده، شرب خمر اثبات می‌شود.

مشاوره حقوقی شرب خمر و نگهداری مشروبات الکلی

مشاوره حقوقی مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی

مشاوره حقوقی مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی متفاوت از شرب خمر است چراکه در قانون مجازات‌های متفاوتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

بر خلاف چیزی که تصور می‌شود، در قانون نه تنها برای شرب خمر که برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی هم مجازات خاصی تعیین شده است.

بر اساس ماده 72 قانون، مجازات فرد حمل کننده مشروبات الکلی، از شش ماه تا یک سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی می‌باشد که این جریمه به میزان پنج برابر قیمت عرف آن کالا است. در صورت حمل مشروبات الکلی در ماشین، علاوه بر مجازات گفته شده، امکان ضبط ماشین و یا پرداخت جریمه نقدی به میزان قیمت ماشین هم وجود دارد.

هر سه مجازات ذکرشده برای فرد در صورت حمل مشروبات الکلی قابل اجرا است و جالب است بدانید که قابلیت صدور قرار تعلیق هم ندارد. در ماده ای دیگر یعنی در ماده 703 بخش دیگری از مجازات مصرف مشروبات الکلی ذکر شده است.

اگر میزان مشروب الکلی بیشتر از 20 لیتر باشد، بسته به اینکه فرد از آن مطلع بوده یا خیر، جریمه‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در صورت اطلاع فرد، ماشین به نفع دولت ضبط می‌شود اما در صورت عدم اطلاع فرد، جریمه نقدی به اندازه قیمت وسیله نقلیه، اخذ می‌شود.

ارائه بهترین مشاوره حقوقی شرب خمر

شرب خمر در قانون ایران جرم انگاری شده و مجازات آن بسته به سو‌پیشینه و‌ مراتب مصرف متفاوت می‌باشد. با توجه به اهمیت موضوع شرب خمر همواره برای افراد سوالات مختلفی مطرح می‌شود. پاسخ به تمامی سوالات شما پیرامون شرب خمر از طریق سامانه مشاوره حقوقی 24 با وکیل تلفنی یا حضوری داده می‌شود.

مطمئنا وجود یک مشاور حقوقی خبره می‌تواند کمک زیادی به تخفیف یا کاهش در مجازات بکند و به همین دلیل باید همه افراد درگیر در این پرونده،طبق نظر یک فرد متخصص عمل بکنند.

ارائه مشاوره حقوقی در این سامانه توسط بهترین وکلای دادگستری در امور کیفری صورت می‌گیرد. شیوه‌های ارائه مشاور حقوقی به شکل آنلاین، تلفنی و مشاوره حضوری با وکیل انجام می‌شود.

در هر صورت برای دریافت بهترین خدمات مشاوره حقوقی شرب خمر می‌توانید با کارشناس حقوقی ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا