عمومی

مشاوره حقوقی اجرای احکام

مشاوره حقوقی اجرای احکام پیرامون موضوعاتی مانند نحوه اجرای یک حکم چه در رابطه با دعاوی کیفری و چه دعاوی حقوقی، اطلاعاتی را ارائه می‌نماید.

مهم‌ترین و اصلی ترین مرحله دادرسی، اجرای حکم است. زمانی که طرح دعوایی در مراجع قضایی صورت می‌گیرد، تا زمانی که حکم به اجرا درآید، مراحل و پروسه مختلفی طی می‌شود.

اجرای احکام مراجع قضایی، شرایط مشخصی دارد و برای اجرا شدن آن مواردی چون رضایت شاکی و غیره دخیل هستند.

طبق قانون تا زمانی که حکمی به قطعیت نرسیده باشد، امکان اجرای آن وجود ندارد. شکایاتی که افراد در دادگاه طرح می‌کنند، ابتدا در مراجع بدوی به آن‌ها رسیدگی می‌شود. بعد از صدور رای از طرف دادگاه بدوی، طرفین دعوا می‌توانند نسیت به حکم صادره اعتراض کنند.

حال در صورتی که پرونده در مرحله تجدید نظرخواهی یا روش‌های اعتراضی دیگر باشد، با صدور حکم قطعی و ارائه درخواست شاکی، حکم اجرا می‌شود. اجرای حکم مطابق با خواسته شاکی انجام شده و او حتی می‌تواند با رضایت خود از اجرای حکم ممانعت به عمل آورد.

نحوه اجرای احکام در دعاوی کیفری با حقوقی متفاوت است. اجرای حکم در دعاوی کیفری مانند اعدام، شرایط خاصی برای آن در قانون عنوان شده است و باید شرایط قانونی به منظور اجرا شدن یک حکم وجود داشته باشد. لازم است تا برای اجرا هر حکمی، احکام مربوطه به اطلاع محکوم علیه یا نمایندگان قانونی وی برسد. همچنین محکوم له نیز از دادگاه بخواهد که حکم را به اجرا درآورد.

همچنین بخوانید

به طور کلی هدف از این که دعوا و یا شکایتی در دادگاه اقامه می‌شود، در نهایت اجرای حکم است و این موضوع نیز هدف قانون می‌باشد. فردی که از شخ دیگری شکایت می‌کند، این هدف را دارد که در پایان، حکم مقتضی که توسط دادگاه صادر می‌شود، به اجرا درآید.

در واقع اساس و چارچوب تشکیل مراحل دادرسی، این است که حکم صادره اجرا شود. اجرای حکم نیز منوط به عوامل مختلفی چون درخواست محکوم له است. با اجرای احکام از طرف دادگاه، حق و حقوق قانونی شاکی اعاده شده و مجرم نیز به سزای عمل خود که تعیین مجازات از طرف دادگاه است، می‌رسد.

پر واضح است که هر حکمی که در دادگاه صادر می‌شود، جنبه قطعی و لازم الاجرایی بودن را ندارد و طرفین دعوا طبق قانون این امکان را دارند که اعتراض خود را در این زمینه مطرح کنند. حال در صورتی که به دلایلی رای دادگاه قطعی شد، حال اجرای حکم امکان پذیر است.

با توجه به اهمیت بالای موضوع اجرای احکام، توصیه می‌شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده شود.

مشاوره حقوقی اجرای احکام چیست؟

قبل از آن که به بررسی این موضوع بپردازیم که مشاوره حقوقی اجرای احکام چیست، می‌توان گفت که مشاوره حقوقی، روشی پرکاربرد برای رفع مشکلات حقوقی است.

مواجه شدن با مسائل و مشکلاتی که از جنبه قانونی برخوردار هستند، امری طبیعی است و روزانه افراد مختلفی با مسائل مزبور مواجه می‌شوند. در هر صورت برای رسیدگی به چنین مسائلی می‌توان از مشاوره حقوقی استفاده نمود.

مشاوره حقوقی به دلیل آن که در اغلب اوقات توسط وکلای دادگستری ارائه می‌شود، کارایی و فواید زیادی دارد. کاربرد بالای استفاده از مشاوره حقوقی، جز دلایل موثر در حل و فصل انواع مسائل حقوقی است.

به جای آن که زمان خود را برای گرفتن وکیل جهت بر عهده گرفتن وکالت پرونده شما صرف کنید، می‌توانید تنها با استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی هرگونه مشکل حقوقی خود را برطرف نمایید.

موضوعات مختلفی در مشاوره حقوقی مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث اجرای احکام است. مشاوره حقوقی اجرای احکام، به صورت تخصصی به موضوع نحوه به اجرا درآمدن احکام دادگستری و شیوه اجرای حکم می‌پردازد.

در صورتی که پیرامون اجرای حکم، سوالات حقوقی مختلفی دارید، می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی اقدام به بررسی آن نمایید. وکلای دادگستری با توجه به این که انواع مختلفی از پرونده‌های حقوقی و کیفری را رسیدگی می‌کنند، با مرتحل و نحوه اجرای احکام آشنا هستند.

بنابراین مشاوره حقوقی که به شکل تخصصی در رابطه با اجرای احکام ارائه می‌شود، تحت عنوان مشاوره حقوقی اجرای احکام شناخته می‌شود.

از آن جهت که تعداد موضوعاتی که برای آن‌ها مشاوره حقوقی ارائه می‌شود، بسیار بالا است، مشاوره حقوقی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داده می‌شوند. به همین منظور مشاوره حقوقی اجرای احکام نیز در دسته بندی دیگری نیز قرار داده می‌شود.

مشاوره حقوقی اجرای احکام کیفری

مشاوره حقوقی اجرای احکام توسط چه افرادی ارائه می‌شود؟

ارائه مشاوره حقوقی در هر زمینه‌ای عموما از طرف وکلا دادگستری صورت می‌گیرد. در واقع مشاوره حقوقی، بخشی از حرفه اصلی وکالت به شمار می‌رود. وکلا در کنار وکالت در دعاوی قضایی، در حوزه تخصصی خود نیاز به مردم مشاوره می‌دهند.

البته در این بین تنها وکلا دادگستری نیستند که در مورد موضوع اجرای احکام و سایر دعاوی، به ارائه مشاوره حقوقی می‌پردازند، بلکه سایر حقوقدانان نیز از توانایی بالایی برای ارائه مشاوره حقوقی اجرای احکام دارند.

اما در هر صورت می‌توان با قاطعیت گفت که بیشتر خدمات مشاوره حقوقی از جانب وکلا صورت گرفته و این رویه در خصوص مشاوره حقوقی اجرای احکام نیز مطرح می‌شود. هر سوال و یا ابهام حقوقی پیرامون اجرای احکام داشته باشید، می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی و گفتگو با وکیل، به پاسخ سوالات و ابهامات خود نیز برسید.

عموما افرادی که در ارتباط با موضوع اجرای احکام، اقدام به دریافت مشاوره حقوقی می‌کنند، طرفین دعوا هستند و در واقع در جریان مراحل دادرسی ممکن است با سوالاتی در رابطه با اجرای احکام مواجه شوند.

باید در این زمینه اعلام نمود که تا زمانی که حکمی به قطعیت نرسیده باشد، امکان اجرای آن وجود ندارد. در واقع اجرای احکام دادگستری منوط به قطعیت یافتن آن است. بنابراین قطعی بودن حکم، لازمه اجرایی شدن احکام مراجع قضایی است.

وکلایی که دارای سابقه و تجربه طولانی در طرح انواع دعاوی حقوقی هستند، به خوبی با مراحل و فرآیند اجرای احکام آشنا بوده و در این صورت می‌توانند شما را راهنمایی کنند که چطور برای ارائه درخواست اجرای حکم اقدام نمایید.

چرا باید در مورد اجرای احکام از مشاوره حقوقی استفاده نمود؟

استفاده از هر روش قانونی برای حل و فصل مسائل حقوقی، جنبه اختیاری دارد و افراد می‌توانند به اختیار خود تصمیم بگیرند که مشکلشان را شخصا و بدون کمک از متخصصین امور حقوقی حل کنند و یا این که با کمک وکیل در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

اجرای احکام جز مسائل مهم در امور حقوقی محسوب می‌شود و افرادی که اقدام به طرح دعوا نموده‌اند، در نهایت از دادگاه تقاضا می‌کنند که حکم را به اجرا در آورد.

استفاده از مشاوره حقوقی در مورد اجرای احکام، زمانی اهمیت دارد که شما از شخصی شکایت کردید و در این زمینه حکم دادگاه نیز قطعی شده و در نهایت نیز تقاضا دارید که حکم اجرا شود. حال اگر با نحوه ارائه درخواست اجرای حکم آشنا نیستید، لازم است تا از مشاوره و راهنمایی وکلا دادگستری بهره مند شوید.

اگر بخواهیم به چرایی استفاده از مشاوره حقوقی مرتبط با موضوع اجرای احکام بپردازیم، باید گفت که بهره مندی از خدمات مشاوره از هر لحاظ دارای اهمیت است. این موضوع نه تنها در مورد اجرای احکام بلکه در خصوص سایر دعاوی حقوقی نیز مطرح است.

مشاوره حقوقی اجرای احکام تنها به سوالات شما در خصوص اجرای حکم مراجع قضایی پاسخ می‌دهد و موضوعات دیگر در این دسته از مشاوره حقوقی کارایی چندان زیادی ندارد. در هر زمانی که با سوالاتی در رابطه با اجرای حکم در مراحل دادرسی، مواجه شدید، بهتر است در اسرع وقت برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

مشاوره حقوقی در این زمینه به شما کمک می‌کند که چگونه بتوانید از دادگاه تقاضا کنید تا حکم صادره که به مرحله قطعیت رسیده است را اجرا شود.

اجرای حکم چه در امور مدنی و چه کیفری، مقررات و شرایط خاص خود را دارد و بایستی تمامی شرایط قانونی برای آن رعایت شود. دادگاه نیز تنها در صورتی به درخواست‌های مرتبط با اجرای احکام رسیدگی می‌کند که ترتیب و شرایط قانونی آن رعایت شده باشد.

مشاوره حقوقی اجرای احکام قطعی

احکام مراجع قضایی از چه زمانی اجرا می‌شوند؟

یکی از سوالاتی که در این زمینع عموما مطرح می‌شود، آن است که احکام مراجع قضایی از چه زمانی اجرا می‌شوند و چه شرایطی برای اجرا شدن یک حکم وجود دارد؟

زمانی که شکایتی در دادگاه ثبت می‌شود، ابتدا دادگاه‌های بدوی اقدام به رسیدگی پرونده می‌کنند. پس از انجام روال دادرسی، دادگاه حکم پرونده را صادر می‌کند. این حکم قابلیت اعتراض توسط طرفین دعوا را دارد.

اعتراض به حکم می‌تواند منجر به تغییر در سرنوشت یک دعوا گردد. طبق قانون زمانی یک حکم به مرحله اجرا وارد می‌شود که قطعیت یافته باشد. قطعیت یافتن یک حکم می‌تواند طی عوامل مختلفی صورت گیرد.

در صورتی که حکم دادگاه بدوی صادر شد و طرفین در مهلت قانونی اقدام به اعتراض به حکم ننمودند، حکم دادگاه قطعی می‌شود. گاهی اوقات طرفین اقدام به تجدید نظرخواهی نموده و حکم دادگاه بدوی توسط مرجع تجدید نظر تایید شده که در این صورت حکم قطعی می‌شود.

روش‌های اعتراض به حکم دادگاه شامل تجدید نظر خواهی، واخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی است. هر یک از این روش‌ها، شرایط خاص خود را برای اعتراض به احکام مراجع قضایی دارند. لازم به ذکر است که برخی از احکام دادگستری امکان اعتراض نداشته و در این صورت با صدور آن جنبه قطعی پیدا می‌کند.

طبق ماده 1 قانون اجرای احکام مدنی، هیچ حکمی از دادگاه به موقع اجرا نمی‌شود، مگر این که قطعی شده و یا قرار اجرای موقت برای آن صادر شده باشد. قانونگذار صرحتا اعلام کرده است که اجرای یک حکم منوط به قطعیت یافتن آن است. بنابراین محکوم له نمی‌تواند در شرایطی که هنوز حکم به مرحله قطعیت نرسیده است، درخواست اجرای حکم را نماید.

همچنین علاوه بر قطعی شدن یک حکم، لازمه اجرای احکام دادگستری طبق ماده 2 قانون مزبور، این است که حکم صادره به محکوم علیه ابلاغ شده و در مقابل نیز محکوم له تقاضا اجرایی شدن آن را داشته باشد.

بنابراین اگر محکوم له نیز تقاضایی مبنی بر اجرا حکم نداشته باشد، حکم دادگاه اجرا نمی‌شود. گفتنی است که درخواست اجرای حکم باید کتبا به دادگاه ارائه شود.

بنابراین می‌توان گفت که از شروط لازم برای اجرا حکم، اولا قطعی شدن حکم و ثانیا ابلاغ حکم به محکوم علیه و ثالثا درخواست آن از طرف محکوم له است.

همه این شرایط برای اجرایی شدن حکم لازم و ضروری است. صرف قطعی شدن حکم برای اجرایی آن کافی نیست و بایستی حتما در این زمینه درخواست محکوم له نیز باشد.

مشاوره حقوقی اجرای احکام مدنی

مشاوره حقوقی مراحل اجرای حکم

در بخش قبل توضیحاتی را پیرامون شرایط اجرای احکام دادگستری بیان کردیم. طبق قانون برای این که حکمی وارد مرحله اجرا شود، بایستی شرایطی برای آن وجود داشته باشد.

حال به اجرا در آمدن احکام دادگستری نیز دارای مراحلی است که به طور مفصل این مراحل را در جلسات مشاوره حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما برای آشنا با مراحل کلی اجرای احکام می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صادر شدن حکم از طرف دادگاه
  • درخواست صدور اجراییه
  • تسلیم صدور اجراییه به دادگاه
  • صادر نمودن حکم قطعی یا در مواردی نیز دستور اجرای موقت از طرف دادگاه
  • ابلاغ اجراییه به محکوم علیه
  • تقاضا محکوم له مبنی بر اجرای حکم

با طرح دعوا و انجام مراحل دادرسی، دادگاه حکم مقتضی را صادر می‌کند. با صدور حکم، طبیعتا اجرایی شدن آن به صورت خود به خود انجام نمی‌شود، بلکه برای اجرا شدن احکام دادگستری نیز شرایط و فرآیند مشخصی وجود دارد. مواردی که به آن اشاره کردیم، مراحل کلی از اجرای حکم در دادگاه است.

از زمانی که حکم قطعی صادر می‌شود، قانونا محکوم له به مدت ده روز زمان دارد تا درخواست اجرای حکم را به دادگاه بدهد. با ارائه چنین درخواستی، دادگاه تقاضای اجراییه را بررسی نموده و در صورت قانونی بودن آن نیز دستور صدور اجراییه می‌دهد.

دادگاه از حیث قطعی بودن حکم و سایر شرایط مربوطه، درخواست اجراییه حکم که از طرف محکوم له انجام شده است را بررسی می‌کند.

با صدور دستور اجراییه، مدیر دفتر دادگاه اقدام به تنظیم اجراییه نموده و در نهایت برای محکوم علیه آن را ابلاغ می‌کند. در هر صورت با ابلاغ اجراییه، محکوم له ظرف مهلت تعیین شده باید در دادگاه برای اجرای حکم حضور پیدا کند. پرونده برای اجرای حکم به مراجع اجرای احکام فرستاده می‌شود.

مشاوره حقوقی نحوه اجرای احکام کیفری

همانطور که نحوه رسیدگی به دعاوی کیفری با دعاوی حقوقی متفاوت است، نحوه اجرای احکام کیفری کیفری نیز با اجرای احکام دعاوی حقوقی دارای تفاوت است.

ترتیب رسیدگی به دعاوی کیفری، به این صورت است که پرونده ابتدا برای انجام تحقیقات مقدماتی به دادسرا فرستاده می‌شود. با اتمام تحقیقات مقدماتی و اثبات مجرمیت، کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

دادگاه نیز با رسیدگی به پرونده در نهایت حکم موورد نظر را صادر می‌کند. امکان اعتراض به احکام کیفری وجود داشته و در این مرحله که حکم صادر شده است، هنوز به مرحله قطعیت نرسیده است. در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری، مرحله آخر، اجرای حکم است. دادگاه که اقدام به تعیین مجازات برای مجرم نموده است، حال بایستی حکم مربوطه را اجرا کند.

در صورتی که حکم اجرا نشود، در واقع همه تلاش‌ها و مراجلی که شاکی برای احقاق حقوق خود انجام داده است، بی نتیجه می‌ماند.

حال در مورد نحوه اجرای احکام کیفری، باید گفت که پس از انجام روال قانونی طرح دعوا و صدور حکم قطعی، پرونده برای اجرای حکم به دادسرا مجددا ارسال می‌گردد. دادسرایی که در معیت دادگاه اقدام به رسیدگی به پرونده نموده، اجرای حکم در همانجا انجام می‌شود. اجرای حکم کیفری نیز با درخواست شاکی و به دستور دادگاه انجام می‌شود.

دادگاه که دستور اجراییه را صادر می‌کند و به تبع آن نیز شاکی تقاضای اجرای حکم را ارائه می‌نماید، در نهایت واحد اجرای احکام در دادسرا با نظارت دادستان و معاونت اجرای احکام کیفری، برای اجرای حکم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

گفتنی است که شیوه اجرای احکام کیفری چون حبس، مجازات نقدی، مجازات سلب حیات و مجازات بدنی نیز هر یک از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

اجرای برخی از احکام کیفری، نیاز به تقاضای شاکی ندارد و دادستان می‌تواند راسا بنا به دستور دادگاه، اجرای حکم را در دستور کار خود قرار دهد.

مشاوره حقوقی شرایط اجرای احکام کیفری

در بخش قبل با نحوه اجرای احکام کیفری آشنا شدیم که طبق توضیحات داده شده، پرونده بعد از انجام مراحل تحقیقات مقدماتی و با صدور کیفرخواست، به دادگاه فرستاده شده و با صدور رای قطعی و در مواردی نیز با تقاضای شاکی، حکم اجرا می‌شود.

نحوه اجرای احکام کیفری از این حیث که اجرای آن با توجه به درخواست شاکی انجام شده یا نشده باشد و نوع مجازات، متفاوت است.

در جرائم غیر قابل گذشت که رسیدگی به پرونده حتی بودن شکایت شاکی نیز انجام می‌شود، اجرای حکم برای این قبیل دعاوی نیز منوط به درخواست شاکی نیست و مرجع قضایی بدوا حکم را اجرا می‌کند.

شرایط کلی اجرای احکام کیفری با ذکر جزئیات آن در مشاوره حقوقی، مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به طور کلی شرایط اجرا شدن احکام کیفری، شامل موارد زیر است:

  • حکمی که از طرف دادگاه صادر شده است، قطعی شده باشد.
  • مهلت قانونی روش‌های اعتراضی به حکم مانند تجدیدنظر خواهی و واخواهی به اتمام رسیده باشد.
  • در پرونده‌های کیفری که برای اجرای حکم منوط به درخواست شاکی است، باید رضایت شاکی در این زمینه وجود داشته باشد.
  • محکومین به مجازات شلاق تعزیری، بیمار یا باردار و یا در دوران عادت ماهیانه نباشند(تشخیص این موارد با پزشکی قانونی است.)

این موارد، جز شرایط اصلی اجرای احکام کیفری محسوب می‌شوند و برای اجرا شدن حکم لازم است تا موارد مزبور وجود داشته باشند.

جدای از این که حکم دادگاه باید در هر شرایطی برای اجرا شدن به مرحله قطعیت رسیده باشد، تقاضا شاکی در برخی از دعاوی کیفری نیز برای اجرای حکم ضروری است. همچنین در شرایطی که متهم بیمار بوده یا باردار و یا در دوران عادت ماهیانه باشد، امکان اجرای حکم وجود ندارد.

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگاه

مشاوره حقوقی موارد جلوگیری از اجرای احکام کیفری

از دیگر موضوعات قابل بحث در مشاوره حقوقی اجرای احکام می‌توان به موارد جلوگیری از اجرایی شدن یک حکم نیز اشاره نمود. مواردی در قانون عنوان شده است که مانع از اجرا شدن حکم در دعاوی کیفری می‌شود.

حکم قطعی کیفری در موارد زیر اجرا نمی‌شود:

  • فوت محکوم علیه: یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از اجرا شدن حکم کیفری، فوت محکوم علیه است. طبیعتا با فوت متهم، دیگری اجرا شدن حکم مفهومی ندارد.
  • گذشت شاکی: در جرائم قابل گذشت، در صورت گذشت و رضایت شاکی از اجرا شدن حکم جلوگیری شده و حکم کیفری اجرا نمی‌گردد. گفتنی است که در جرائم غیر قابل گذشت، گذشت شاکی در اجرا نشدن حکم اهمیت خاصی ندارد.
  • عفو: مورد دیگری که منجر به اجرایی نشدن حکم کیفری می‌شود، شمول عفو است. در صورتی که متهم به هر طریقی، عفو گردد، اجرای حکم قطعی صورت نمی‌گیرد. عفو متهم باعث می‌شود تا اجرای مجازات تعیین شده از طرف دادگاه، متوقف گردد.
  • نسخ مجازات مندرج در قانون: گاهی اوقات مجازاتی که در قانون برای عمل مجرمانه تعیین شده است، قبل از اجرای حکم، نسخ می‌شود که این عامل نیز می‌تواند از اجرا شدن احکام کیفری جلوگیری کند.
  • مرور زمان: در مجازات‌های بازدارنده که مشمول مرور زمان می‌گردند، مانع از اجرای حکم قطعی می‌شود.
  • بیماری، بارداری و عادت ماهیانه: در صورتی که متهم باردار بوده و یا در دوران عادت ماهیانه باشد، قانونا حکم اجرا نمی‌شود. همچنین اگر متهم بیماری داشته باشد که به سبب دستور پزشکی قانونی، اجرای حکم سبب تشدید بیماری می‌شود، حکم کیفری اجرا نمی‌شود.
  • درخواست اعاده دادرسی: ارائه درخواست اعاده دادرسی در مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو جز مواردی است که مانع از اجرا شدن احکام کیفری می‌شود. تا زمان تعیین تکلیف درخواست اعاده دادرسی، اجرایی شدن حکم کیفری متوقف می‌گردد.

دریافت مشاوره حقوقی تخصصی اجرای احکام

در مورد اجرای احکام توضیحاتی ارائه شد و برای اجرا شدن حکم کیفری و حقوقی، لازم است تا رای قطعی شده باشد. بنابراین اگر حکم دادگاه هنوز وارد مرحله قطعیت نشده باشد، امکان اجرا شدن آن وجود ندارد. همچنین درخواست محکوم له نیز برای اجرای حکم لازم است.

نحوه اجرا شدن حکم در دعاوی حقوقی و کیفری ممکن است که برای شما سوالاتی را در پی داشته باشد که برای یافتن پاسخ آن‌ها پیشنهاد می‌شود که در این زمینه با وکیل خوب مشاوره حقوقی بگیرید. برای اخذ مشاوره حقوقی اجرای احکام، استفاده از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 توصیه می‌شود.

مشاوره حقوقی اجرای احکام به صورت تلفنی، وکیل آنلاین و حضوری ارائه می‌شود.. مشاوره حقوقی اجرای احکام در این سامانه توسط وکلای متخصص ارائه می‌شود و می‌توانید از خدمات این سامانه بهترین استفاده را داشته باشید.

جهت ثبت سفارش مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی و یا حضوری در ارتباط با اجرای احکام، کافیست با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم در اختیارتان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا