عمومی

مشاوره حقوقی طلاق

مشاوره حقوقی طلاق به مباحث مختلفی که اختصاصا به دعاوی طلاق ارتباط دارد، پرداخته می‌شود. طلاق در دعاوی خانواده قرار داشته و به عنوان موضوعی است که همواره برای آن مشاوره حقوقی اخذ می‌شود.

طلاق موضوعی آشنا برای بسیاری از ما است اما طبیعتا همه افراد با مباحث حقوقی آن آشنا نیستند. رابطه زوجیت به همان شیوه که برقرار می‌شود، ممکن است در روزی نیز به پایان رسد.

روش‌های مختلفی برای پایان دادن به عقد ازدواج و رابطه زوجیت، در نظر گرفته شده است که طلاق یکی از آن‌ها است. زوجین در صورتی که بخواهند از یکدیگر جدا شوند، این امکان برای آن‌ها وجود دارد که طلاق بگیرند.

البته مراجع قضایی به راحتی حکم طلاق را صادر نمی‌کنند و شرایطی خاص برای حکم طلاق وجود دارد. در عین حال که اینطور به نظر می‌رسد طلاق، امری ساده بوده و زوجین بدون مشکل خاصی می‌توانند از هم طلاق بگیرند، اما فرآیند دشواری در قانون برای طلاق عنوان شده است.

طولانی بودن پروسه طلاق باعث شده است که زوجین نتوانند مطابق انتظارشان از هم طلاق بگیرند. به همین منظور اگر به دنبال این هستید که از همسر خود طلاق بگیرید، به جای گرفتن وکیل و پرداخت حق الوکاله، کافیست از طریق مشاوره حقوقی برای این کار اقدام نمایید.

توصیه ما همواره به سازش زوجین متقاضی طلاق است و در جلسات مشاوره سعی بر این شده است که طرفین، حتی الامکان با یکدیگر سازش کنند. اما اگر امکان سازش بین آن‌ها فراهم نباشد، در نهایت به متقاضیان کمک می‌شود که از راه قانونی بتوانند برای طلاق اقدام کنند.

همچنین بخوانید

بنابراین اگر تصمیم شما بر طلاق است و در این زمینه تصمیم خود را عزم کرده‌اید، می‌توانید از خدمات مشاوره سامانه ما استفاده کنید. ارائه مشاوره حقوقی در خصوص طلاق شامل طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن می‌شود.

مشاوره طلاق به ارائه راهکارهایی که زوجین بتوانند از یکدیگر طلاق بگیرند، پرداخته می‌شود. همچنین کلیه مراحل طلاق نیز در مشاوره حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. امکان ارائه مشاوره برای هر مرحله از دعاوی طلاق وجود دارد و تنها با استفاده از این خدمات می‌توانید حکم طلاق را از دادگاه اخذ کنید.

با توجه به اهمیت موضوع طلاق، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی انواع مشاوره حقوقی طلاق و شرایط مربوط به آن بپردازیم.

طلاق در حقوق ایران

طلاق اصطلاحی آشنا برای بسیاری از ما است اما قبل از آن که به موضوع مشاوره حقوقی طلاق بپردازیم، لازم است که طلاق و مقررات مربوط به آن مورد بررسی قرار گیرد. هر زمان که زوجین و یا یکی از آن‌ها دیگر تمایل نداشته باشد بری آن که رابطه زوجیت را ادامه دهد، بحث طلاق مطرح می‌شود.

طلاق روشی است برای پایان دادن به عقد نکاح. طلاق با فسخ نکاح متفاوت است و هر کدام مقررات مربوط به خود را دارند.

طلاق و فسخ نکاح در نهایت می‌تواند منجر به جدایی طرفین شود اما شیوه انجام آن‌ها و ضوابط تعیین شده در قانون متفاوت است. ماده 1132 قانون مدنی صراحتا عنوان می‌کند که در فسخ نکاح، رعایت ترتیباتی که برای طلاق مقرر است، شرط نیست. پس نمی‌توان طلاق و فسخ نکاح را در یک راستا قرار داد.

موضوع طلاق به طور کلی در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده به آن اشاره شده است. جدایی زوجین می‌تواند در بستر طلاق یا روش‌های دیگر انجام شود.

البته انواع مختلفی از طلاق در قانون عنوان شده است که در یکی از انواع آن که به عنوان طلاق رجعی شناخته می‌شود، حتی امکان بازگشت زوجین بعد از طلاق بدون آن که مجددا صیغه نکاح جاری گردد، وجود دارد.

در ماده 1136 قانون مدنی عنوان شده است که فردی که طلاق می‌دهد و به نحوی درخواست طلاق از طرف وی صورت می‌گیرد، باید بالغ، عادل، قاصد و مختار باشد. بنابراین هر کدام از این شرایط اگر برای طلاق دهنده وجود نداشته باشد، می‌توان گفت که طلاق باطل بوده و مبنای قانونی ندارد.

رویه دادگاه‌ها برای امر طلاق به این صورت است که تا زمانی که مراحل کلی طلاق به طور کامل انجام نشود، امکان صدور حکم طلاق وجود ندارد. بنابراین چه طلاق به صورت توافقی باشد و چه طلاق یک طرفه از جانب مرد یا زن، لازم است که فرآیند کلی آن انجام شود.

طلاق

آیا موضوع طلاق در مورد عقد موقت مطرح می‌شود؟

یکی از سوالاتی که در مورد طلاق مطرح می‌شود، این است که در عقد موقت، آیا مسئله طلاق به میان می‌آید؟ در واقع زوجین در نکاح موقت می‌توانند از یکدیگر طلاق بگیرند یا به طور کلی طلاق اختصاص به عقد دائم دارد؟

برای این که پاسخ به این سوال مستند به مواد قانونی باشد، ماده 1139 قانون مدنی به این موضوع پرداخته است:

طبق این ماده، طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه به انقضای مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می‌شود. بنابراین طلاق تنها در عقد دائم مطرح می‌شود و عقد موقت برای آن موضوع طلاق مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

در عقد نکاح از نوع دائم، زوجین می‌توانند از طریق طلاق از هم جدا شوند اما در عقد موقت، دیگر نیازی به طلاق گرفتن نیست و با پایان یافتن مدت زمان، عقد نکاح از بین می‌رود. همچنین در عقد موقت اگر مدت زمان آن منقضی نشده باشد، زوج می‌تواند به اختیار خود مدت عقد را بذل نماید.

طلاق و انواع آن

در بخش‌های قبل ابتدا به تعریف طلاق پرداخته شد و سپس این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که در عقد موقت، طلاق مطرح می‌شود یا صرفا طلاق برای عقد دائم است.

طلاق به عنوان اصلی‌ترین ابزار و روش جهت پایان دادن به رابطه زوجیت شناخته می‌شود. زوجین از طریق طلاق می‌توانند از یکدیگر جدا شوند و به نوعی رابطه مشترک بین آن‌ها پایان می‌پذیرد.

در مجتمع های قضایی خانواده، پرونده‌های مختلفی روزانه تشکیل می‌شود که عمده آن در مورد طلاق است. این موضوع نشان از آمار بالای طلاق در کشورکان است که البته باید در این زمینه راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع آن اتخاذ شود.

طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق و همچنین امکان رجوع آن به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود. در ادامه به بررسی هر کدام از انواع طلاق می‌پردازیم.

طلاق بر حسب امکان رجوع

زمانی که مرد و زن از یکدیگر طلاق می‌گیرند، طبیعتا رابطه زوجیت بین آن‌ها پایان یافته و عملا دیگر رابطه زن و شوهری بین آن‌ها برقرار نیست. منظور از امکان رجوع در طلاق، بدین معناست که بعد از طلاق، در طول مدت عده، شوهر می‌تواند به همسر خود رجوع کند.

حق رجوع بعد از طلاق با زوج است. ماده 1143 قانون مدنی که به اقسام طلاق پرداخته است، منظور همان طلاق بر اساس امکان رجوع است که شامل طلاق بائن و طلاق رجعی است.

طلاق رجعی

طلاق رجعی همانطور که از نام آن پیدا است، امکان رجوع و بازگشت حتی بعد از واقعه طلاق وجود دارد. در این نوع طلاق، بعد از آن که زوجین از هم طلاق گرفتند، در موعدی که به عنوان عده طلاق شناخته می‌شود، زوج این امکان را دارد که به زوجه رجوع نماید.

در واقع برای بازگشت شوهر به همسر خود، نیازی به ثبت مجدد عقد نکاح نیست و همان رجوع می‌تواند نشان دهنده شکل گیری رابطه زوجیت باشد.

ماده 1148 قانون مدنی، بیان می‌کند که در طلاق رجعی، برای شوهر حق رجوع در مدت عده وجود دارد. بنابراین شوهر تنها در مدت زمانی که به عنوان عده طلاق شناخته می‌شود، امکان رجوع را دارد و در صورت که مدت عده منقضی شود، دیگر نمی‌تواند به زوجه رجوع کند. اغلب طلاق‌هایی که به ثبت می‌رسند، نوع آن رجعی است و مابقی آن‌ها از از نوع بائن هستند.

به موجب ماده 1149 قانون مدنی، رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می‌شود که دلالت بر رجوع کند؛ مشروط بر این که مقرون به قصد رجوع باشد. ماده فوق ناظر به این موضوع است که شوهر باید برای رجوع قصد داشته باشد. حال که قصد او مبنی بر بازگشت به زندگی است، رجوع وی می‌تواند به صورت لفظی بوده و یا بر اساس عمل باشد.

مشاوره حقوقی طلاق از طرف مرد

طلاق بائن

نوع دیگری از طلاق که به عنوان طلاق بائن شناخته می‌شود، در آن شوهر حق رجوع ندارد که این موضوع در ماده 1144 قانون مدنی به آن اشاره شده است. مواردی از طلاق که به آن طلاق بائن گفته می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • طلاق قبل از نزدیکی
  • طلاق یائسه
  • طلاق خلع و مبارات
  • سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل می‌آید، اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

از بین مواردی که در دسته بندی طلاق بائن قرار داده می‌شود، طلاق خلع و مبارات، اهمیت بیشتری دارد. طلاق خلع که همان طلاق بائن است، بدین معنا می‌باشد که زوجه به دلیل داشتن کراهت و تنفر از شوهر خود، در قبال طلاق، مالی را می‌بخشد.

مالی که برای این طلاق بخشیده می‌شود، می‌تواند معادل مهریه، کمتر و یا بیشتر از آن باشد. طلاق خلع زمانی رخ می‌دهد که زوجه تمایل به طلاق داشته اما شوهر رضایتی برای طلاق ندارد. در این صورت، زن مالی را به همسر خود هبه می‌کند که در ازای آن رضایت شوهر را برای طلاق جلب کند.

در طلاق بائن از نوع مبارات، هم مرد و هم زن از یکدیگر کراهت دارند اما میزان عوض نباید بیشتر از میزان مهریه باشد. در طلاق خلع، میزان مالی که زوجه برای طلاق گرفتن به همسر خود می‌بخشد، می‌تواند معادل مهریه باشد اما نمی‌تواند بیش از میزان مهریه تعیین شده باشد.

طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق

بعد از بررسی نوع طلاق بر اساس امکان رجوع، حال لازم است که طلاق بر حسب درخواست کننده مورد بررسی قرار گیرد. بر خلاف تصوراتی که راجع به طلاق مطرح می‌شود، ارائه درخواست طلاق می‌تواند از طرف زن هم انجام شود.

بنابراین طلاق برحسب درخواست کننده آن شامل طلاق از طرف مرد، طلاق از جانب زن و طلاق توافقی است.

حق مستقیم طلاق برای مرد است و با رعایت شرایطی مانند پرداخت حق و حقوق همسر خود می‌تواند درخواست طلاق بدهد. امروزه برای قضات این موضوع اهمیت دارد که حق و حقوق مالی همسر پرداخت شده است یا خیر.

ماده 1133 قانون مدنی نیز در این زمینه عنوان کرده است که مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه، تقاضای طلاق همسرخود را بنماید. بنابراین شوهر به صرف ارائه دادخواست طلاق نمی‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد و لازم است که شرایط قانونی آن وجود داشته باشد.

طلاق از طرف زوجه نیز منوط به ارائه دلایل موجه و قانونی است. در واقع اگر زن بخواهد که درخواست طلاق بدهد، لازم است که دلایلی را برای دادگاه عنوان کند. البته مرد برای طلاق دادن همسر خود، نیازی به آوردن دلیل نیست.

دلایل عنوان شده در متن دادخواست طلاق از طرف زن باید مبنای قانونی داشته باشد. گفتنی است که عدم پرداخت حق و حقوق زوجه مانند نفقه در شرایطی نیز می‌تواند منجر به ارائه درخواست طلاق برای زن شود.

همچنین جدای از این بحث که زوجه باید برای طلاق، دلایلی را عنوان کند، در صورتی که از همسر خود وکالت در طلاق داشته باشد نیز این امکان را خواهد داشت برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد.

وکالت در طلاق یا همان طلاق، روشی است که زوجه حتی بدون آن که نیازی به آوردن دلیل برای طلاق باشد، صرفا با کمک وکیل دادگستری می‌تواند اقدام به طلاق نماید.

طلاق توافقی نیز نوع دیگری از طلاق است که هر دو طرف برای طلاق، رضایت دارند. زن و شوهر اگر بخواهند از یکدیگر جدا شوند، می‌توانند برای طلاق توافقی نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

حتی در شرایطی که زوجین برای طلاق، توافق داشته باشند، لازم است که مراحل طلاق توافقی نیز انجام شود. برای هر کدام از انواع طلاق، امکان ارائه مشاوره حقوقی وجود دارد و می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره برای طلاق اقدام کنید.

مشاوره حقوقی امور مالی طلاق

مشاوره حقوقی طلاق شامل چه مواردی می‌شود؟

طلاق همواره جز موضوعاتی هستند که مشاوره حقوقی برای آن دریافت می‌شود. افرادی که قصد طلاق گرفتن از یکدیگر را دارند، می‌توانند از طریق مشاوره حقوقی برای طلاق اقدام کنند. موضوعات مختلفی در مشاوره حقوقی طلاق مطرح می‌شود، که عمده آن‌ها در رابطه با انجام مراحل طلاق است.

با بهره‌مندی از مشاوره حقوقی و حتی بدون کمک وکیل دادگستری نیز می‌توانید برای طلاق اقدام کنید. امکان ارائه مشاوره حقوقی برای هر یک از فرآیند طلاق وجود دارد. در جلسات مشاوره، مقررات مربوط به طلاق از طرف مرد و زن و همچنین طلاق توافقی، از جنبه حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خانمی که قصد طلاق گرفتن دارد، اما با شیوه و فرآیند آن آشنا نیست، این امکان برای او فراهم است که بتواند از طریق مشاوره حقوقی برای این کار اقدامات لازم را انجام دهد.

در جلسه مشاوره طلاق، اطلاعاتی به شما داده می‌شود که به راحتی می‌توانید مراحل طلاق را شخصا و صرفا بر اساس اطلاعات عنوان شده توسط مشاور انجام دهید.

بنابراین تمامی موضوعات که مرتبط با دعاوی طلاق باشد، در جلسات مشاوره به آن اشاره می‌شود و به تمامی سوالات حقوقی شما پیرامون طلاق پاسخ داده می‌شود.

نکات مشاوره حقوقی طلاق

در جلسه مشاوره حقوقی طلاق، حتما سوالات خود را از قبل تهیه کنید. مدت زمانی که برای مشاوره حقوقی، رزرو کرده‌اید، قابل تمدید است. بنابراین تا زمانی که ابهامات حقوقی خود را برطرف نکرده اید، جلسه مشاوره را ترک نکنید. تمامی موضوعات و مواردی که مشاوره در خصوص موضوع طلاق عنوان می‌کند را در برگه مجزا یادداشت کنید.

مشاوره حقوقی طلاق شامل تنظیم انواع اوراق قضایی نیز هست. بنابراین می‌توانید برای نحوه نگارش متن دادخواست طلاق مشاوره دریافت کنید و یا از مشاور بخواهید که دادخواست را برایتان تنظیم کند. در صورتی که شخص مشاور، وکیل دادگستری نیز باشد، می‌توانید وکالت در عاوی طلاق را نیز به وی اعطا کنید.

مشاوره حقوقی انجام مراحل طلاق توافقی

نحوه انجام مراحل طلاق توافقی، جز موضوعات پرتکرار در مشاوره حقوقی محسوب می‌شود. اگر با چگونگی فرآیند طلاق توافقی آشنا نیستید، می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی برای انجام دادن آن اقدام کنید.

در جلسات مشاوره، جزئیات مراحل طلاق توافقی، گفته می‌شود اما در این بخش به طور کلی، مراحل طلاق توافقی عنوان می‌شود.

برای طلاق توافقی در وهله اول، توافق طرفین است. زوجین باید در مورد مسائل مختلفی که مرتبط با بعد از طلاق نیز است، توافق کنند. کلیه توافقات آن‌ها در مورد مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و مواردی از این قبیل، به صورت مکتوب تهیه شده و در جلسات دادگاه، در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

قبل از آن که دادخواست طلاق تقدیم دادگاه شود، لازم است که جلسات مشاوره خانواده که جنبه اجباری دارد، به طور کامل انجام شود. تا زمانی که کلیه جلسات مشاوره انجام نشود، امکان ثبت دادخواست طلاق توافقی وجود ندارد.

بعد از آن که جلسه مشاوره امور خانواده انجام شد، گواهی به طرفین داده می‌شود که از طریق آن امکان ثبت دادخواست وجود دارد.

با ثبت دادخواست طلاق، در صورتی که مدارک و دلایل ارائه شده کافی باشد، دادگاه در نهایت اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند. گفتنی است که مرحله مربوط به ارجاع به امر داوری که در سایر طلاق‌ها وجود دارد، در طلاق توافقی دیده نمی‌شود.

حال با دریافت گواهی مربوطه، زوجین می‌توانند با در دست داشتن مدارک مربوطه، برای جاری شدن صیغه طلاق به دفترخانه مراجعه کنند. قانونا بدون حکم دادگاه، امکان ثبت طلاق در محضر وجود ندارد.

مشاوره حقوقی بذل مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی، گاها موضوع بذل مهریه مطرح می‌شود. زوجه با این ترفند که مهریه خود را بذل کند، می‌تواند همسر خود را برای طلاق اقدام کند. بذل مهریه موضوعی است که جنبه اختیاری داشته و زن طبق اراده خود بخشی یا تمام مهریه خود را بذل می‌کنند. البته در صورتی که زوجه وکالت در طلاق داشته باشد، نظر بسیاری از دادگاه‌ها بر این است که زوجه باید مهریه خود را بذل کند.

زوجه در صورتی که قصد دارد که مهریه خود را بذل و بخشش کند، باید در دفترخانه سند مکتوب در این زمینه تنظیم شود. صرف بیان شقاهی بذل مهریه، نمی‌تواند دلیلی برای این موضوع باشد. در واقع بذل مهریه به منظور آن که اعتبار قانونی داشته باشد، باید در قالب سند رسمی تنظیم گردد.

برای اطلاع از این که سند رسمی بذل مهریه چگونه تنظیم می‌شود، بهتر است در این زمینه با وکلا متخصص مشورت گرفته و از مشاوره حقوقی این اشخاص استفاده کنید.

مشاوره حقوقی طلاق زوجین

مشاوره حقوقی حضانت فرزندان بعد از طلاق

حضانت فرزندان زمانی مطرح می‌شود که زن و شوهر از هم طلاق گرفته باشند. با توجه به این که زوجین، از هم جدا شده‌اند، باید مشخص شود که حضامت و سرپرستی آن‌ها باید توسط چه کسی انجام شود. اگر زن و شوهر قبل از طلاق در مورد نحوه حضانت از فرزندان به توافق رسیده باشند، حضانت بر اساس توافق آن‌ها انجام می‌شود. در غیر این صورت باید به حکم قانون مراجعه نمود.

مشاوره حقوقی حضانت فرزندان بعد از طلاق به طور کلی به شرایط و مقررات مربوط به حضانت بعد از آن که زوجین از یکدیگر طلاق گرفته باشند، پرداخته می‌شود. در صورتی که بعد از طلاق در ارتباط با حضانت فرزند، سوالات حقوقی داشته باشید، می‌توانید از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده نمایید.

شیوه‌های رایج ارائه مشاوره حقوقی

ارائه مشاوره حقوقی در مورد دعاوی طلاق به شیوه‌های حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. مشاوره حضوری طلاق، به این صورت است که می‌توانید به صورت رو در رو در جلسه مشاوره با وکیل خود به گفتگو حقوقی بپردازید. مشاوره غیر حضوری طلاق نیز به شیوه تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین انجام می‌شود.

هر کدام از مشاوره‌ حقوقی تلفنی، آنلاین و حضوری، شرایط خاص خود را دارند که در هر صورت بهترین روش برای بهره‌مندی از اطلاعات لازم در طلاق است. بسته به شرایط و سلیقه خود می‌توانید دریافت مشاوره حقوقی در مورد طلاق را به سه روش مزبور انجام دهید.

ارائه خدمات تخصصی مشاوره حقوقی در دعاوی طلاق

انتخاب بین وکیل و مشاوره حقوقی برای بسیاری از افراد مشکل است. این موضوع در خصوص دعاوی طلاق نیز صدق می‌کند اما مشاوره حقوقی در این زمینه می‌تواند راهکار مناسب به شمار رود. برای استفاده از مشاوره حقوقی طلاق، می‌توانید از خدمات سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده کنید.

مشاوره حقوقی در این سامانه جدای از مقررات اصلی طرح دعوا، در ارتباط با نحوه تنظیم اوراق قضایی نیز انجام می‌شود. در مورد نگارش هر نوع اوراقی نظیر دادخواست طلاق، وکالت نامه طلاق و غیره، می‌توانید تهیه و تنظیم آن را بر عهده مشاور حقوقی 24 قرار دهید.

تیم تخصصی ما بدون وقفه و به صورت 24 ساعته در هر شرایطی در کنار موکلین سراسر کشور است تا اگر به خدمات حقوقی نیاز پیدا کردید، امکان ارائه خدمات وجود داشته باشد.

کیفیت ارائه تمامی خدمات توسط بنیاد وکلا تضمین شده است و از بابت دریافت خدمات تخصصی برای طلاق می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا