عمومی

مشاوره حقوقی ماده ۱۰۰ شهرداری

شهرداری به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای عمومی در کشورمان است. در تمامی دنیا، شهرداری به اصلی‌ترین ارگان به شمار رفته و این موضوع نیز در کشورمان صدق می‌کند.

شهرداری برخلاف تصورات اشتباهی که رواج پیدا کرده است، نهاد غیر دولتی است و مستقل از دستگاه‌های دولتی است. شرکت‌های مختلفی زیر مجموعه این نهاد فعالیت نموده که بر همین اساس تابع قانون شهرداری هستند.

تمامی فعالیت‌های نهاد شهرداری بر طبق قانونی که در سال 1344 تحت عنوان قانون شهرداری به تصویب رسد، انجام می‌شود. وظایفی که قانونگذار برای شهرداری تعیین کرده است، گسترده بوده و تنها به امور درون شهری ارتباط ندارد.

جدای از اموری مانند توسعه عمرانی و آبادانی شهر و همچنین زیباسازی فضای داخلی شهرها، وظایف مهم‌تری نیز بر عهده شهرداری قرار داده شده است. نظارت بر فرآیند ساخت و ساز و اخذ مجوز مربوطه از جمله اصلی‌ترین تکالیف این نهاد به شمار می‌رود.

این تکلیف در خصوص ماده ۱۰۰ شهرداری و کمیسیون آن نمود پیدا می‌کند و مشاوره حقوقی ماده ۱۰۰ شهرداری اینجاست که نقش حیاتی می‌یابد.

انجام عملیات عمرانی و ساخت و ساز، نیازمند کسب مجوز قانونی است و این مجوز توسط شهرداری صادر می‌شود. در این صورت هر ساختمانی که بدون پروانه ساخت از شهرداری اقدام به انجام عملیات عمرانی کند، فعالیت وی غیر قانونی تلقی شده و حتی در شرایطی نیز شهرداری، امکان تخریب بنا مربوطه را دارد.

شهرداری در صورتی مجوز ساخت و ساز را صادر می‌کند که موقعیت بنا و عوامل دیگر از سوی آن مورد تایید قرار گبرد.

به همین منظور، بناهایی که بدون مجوز در حال ساخت و ساز هستند و یا عملیات عمرانی آن‌ها انجام شده است، باید به این موضوع توجه داشته باشند که دیر یا زود، شهرداری اقدام به تخریب بنا می‌کند.

به همین منظور اگر قصد ساخت و ساز را دارید، طبق قانون مکلف هستید که ابتدا مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ نموده و سپس برای مراحل بعدی اقدامات لازم را انجام دهید. به همین منظور در ماده 100 قانون شهرداری، مقررات پیرامون مجوزهای لازم به منظور انجام عملیات ساختمانی و ساخت و ساز عنوان شده است.

مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری به صورت مفصل ابعاد حقوقی اخذ پروانه ساخت و همچنین عواقب انجام ساخت و سازهای بدون مجوز را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در صورتی که در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، حتما به شما پیشنهاد می‌شود که از خدمات مشاوره حقوقی سامانه مشاوره حقوقی 24 استفاده نمایید.

ماده 100 قانون شهرداری

قبل از پرداختن به موضوع مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری، لازم است که متن این ماده از قانون مورد بررسی قرار گیرد. به طور کلی، انجام هرنوع عملیات عمرانی و ساختمانی، نیازمند رعایت یک سری قوانین و مقررات خاصی است.

با توجه به حساسیت بالایی که عملیات ساخت و ساز دارند، باید قوانین سفت و سختی در این زمینه لحاظ شود. جدای از طولانی بودن پروسه و فرآیند ساخت و ساز، افرادی که قصد اجرای عملیات ساختمانی را دارند، باید حتما پیش از آن مراحل قانونی مربوطه را به درستی انجام دهند.

در واقع پیش از آن که کلیه فرآیند ساخت و ساز انجام شود، باید حتما از ارگان‌های ذی ربط، مجوز اجرای عملیات عمرانی اخذ شود.

در این زمینه نهاد شهرداری طبق قانون صلاحیت صدور مجوز و پروانه لازم به منظور انجام دادن انواع ساخت و ساز را دارد. بنابراین هر نوع عملیات عمرانی و ساخت و سازی که در داخل شهر و یا حریم آن انجام شود، مستلزم اخذ پروانه مربوطه از نهاد شهرداری است.

تا زمانی که شهرداری، مجوز ساخت و ساز را صادر نکرده باشد، امکام این که بتوان بنایی را ساخت و ساز نمود، وجود ندارد. ماموران شهرداری با بررسی موقعیت مکانی و همچنین معیارهای دیگر، در صورت صلاحدید در نهایت پروانه لازم برای کسب و کار را صادر می‌کند.

به موجب ماده 100 قانون شهرداری، مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نماید.

ماده مزبور ناظر بر صدور مجوزهای لازم برای عملیات ساخت و ساز است و قبل از آن که پروسه ساخت و ساز از سر گرفته شود،حتما باید پروانه ساخت از نهاد شهرداری اخذ گردد.

مشاوره حقوقی ماده ۱۰۰ شهرداری ساخت و ساز

آیا امکان جلوگیری از فرآیند ساخت و ساز بدون مجوز قانونی وجود دارد؟

در بخش قبل به بررسی متن ماده 100 قانون شهرداری پرداخته شد. طبق توضیحات ارائه شده، لازمه انجام عملیات عمرانی و ساختمانی، اخذ مجوز و پروانه مرتبط با ساخت و ساز است. تا زمانی که مجوز قانونی در این زمینه صادر نشود، قانونا نمی‌توان عملیات مرتبط با ساخت و ساز را انجام داد.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که ساخت و سازهایی که بدون مجوز قانونی هستند، آیا می‌توان از عملیات ساختمانی آن جلوگیری کرد؟ پاسخ به این سوال در ماده مزبور عنوان شده است.

در بخش پابانی ماده 100 قانون شهرداری، عنوان شده است که شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه، به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد، جلوگیری نماید.

بنابراین از لحاظ قانونی، شهرداری حق دارد که از ساخت و سازهای بدون مجوز قانونی و پروانه ساخت، جلوگیری کند. در این صورت افردادی که غیر قانونی، اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، باید نسبت به این موضوع واقف باشند که هر زمان این احتمال وجود دارد که عملیات آن‌ها توقیف شده و یا بنا ساخته شده تخریب شود.

وظیفه شهرداری این است که به درخواست‌های مبتنی بر صدور پروانه برای ساخت و ساز رسیدگی کند. رسیدگی به تقاضاهای مربوطه نیازمند بررسی‌های لازم است و به همین منظور ممکن است که مدت زمان طولانی رسیدگی به طول بیانجامد.

در هر صورت تا زمانی که شهرداری مجوز و پروانه ساخت و ساز را صادر نکرده باشد، عملا امکان این که بتوان عملیات ساختمانی را نیز انجام داد، وجود ندارد.

در واقع افرادی که به صورت غیر قانونی به ساخت و می‌پردازند و شهرداری نیز از انجام عملیات آن‌ها خودداری می‌کند، قانونا نمی‌توانند از شهرداری شکایت کنند؛ زیرا عمل آن‌ها غیر قانونی است و فرآیند ساخت و ساز بدون مجوز قانونی انجام شده است.

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری چه وظایفی دارد؟

برای ماده 100 قانون شهرداری، کمیسیون خاصی تشکیل شده است. این کمسیون وظایف مختلفی را بر عهده دارد که اصلی‌ترین وظیفه، صدور پروانه ساخت و ساز است. این کمیسیون تشکیل شده از نماینده وزارت کشور، یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای انجمن شهر است.

در این کمسیون، رسیدگی به اعتراضات و تخلفاتی که مرتبط با ماده 100 قانون شهرداری است، پرداخته می‌شود. حال به طور کلی، امور و موضوعاتی که این کمسیون به آن رسیدگی می‌کند، عبارتند از:

  • احداث بنا بدون مجوز قانونی
  • تخلف تراکم اضافی
  • تخلف مرتبط با تاسیس نکردن پارکینگ
  • عدم در نظر گرفتن مقررات مربوط به اصول فنی و بهداشتی ساخت و ساز
  • تغییر کاربری
  • تخلف ناشی از شخص مهندس ناظر ساختمان
  • تجاوز نمودن به معابر شهری

موارد مزبور در تبصره‌های ماده 100 قانون شهرداری به آن اشاره شده است. گفتنی است که رسیدگی به تخلفات ناشی از انجام عملیات ساخت و ساز بدون مجوز و پروانه، تنها بخشی از صلاحیت این کمیسیون محسوب می‌شود. سایر تخلفات دیگری که مرتبط با فرآیند ساخت و ساز است، در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موضوعات مشاوره حقوقی ماده ۱۰۰ شهرداری

مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری، اختصاصا به این ماده از قانون که در ارتباط با فرآیند قانونی عملیات ساخت و ساز است، می‌پردازد. عمده موضوعاتی که در مشاوره حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، در ارتباط با صدور مجوزهای لازم به منظور ساخت و ساز است.

در جلسه مشاوره حقوقی، این سوالات مطرح می‌شود که شرایط صدور مجوز ساخت و ساز از طرف شهرداری چگونه است و اگر بنایی بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کند، چه عواقبی در انتظار متخلفان است. در جلسه مشاوره، به صورت تخصصی پاسخ تمامی سوالات مرتبط با احداث بنا و ساخت و سازهایی که از شهرداری مجوز لازم را اخذ ننموده اند، داده می‌شود.

کارشناسان و وکلای پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی شهرداری، در این زمینه به متقاضیان مشاوره حقوقی می‌دهند. با توجه به این که موضوع مربوطه تخصصی بوده و در ارتباط با دعاوی شهرداری است، ارائه مشاوره پیرامون آن با بررسی جوانب حقوقی انجام می‌شود.

علاوه بر موضوع احداث بنا بدون مجوز، موضوعات دیگری چون تخلفات مرتبط با احداث نکردن پارکینگ و همچنین تخلفاتی که توسط مهندس ناظر انجام می‌شود، بررسی می‌شود.

بنابراین اگر پیرامون ساخت و ساز کسب مجوزهای قانونی که مرتبط با نهاد شهرداری است، سوالات مختلفی را دارید، می‌توانید در این زمبنه با وکلا متخصص در دعاوی شهرداری، مشاوره حقوقی اخذ نمایید.

با توجه به اهمیت موضوع دعاوی مرتبط با ماده 100، در ادامه هرکدام از این موضوعات را بررسی نموده و همچنین احکامی که کمسیون مزبور نیز نسبت به این قبیل تخلفات صادر می‌کند، پرداخته می‌شود.

مشاوره حقوقی احداث بنا بدون پروانه

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری، به آن اشاره می‌شود، بحث احداث و تاسیس بنا و به طور عملیات ساخت و سازهایی است که بدون مجوز و پروانه انجام می‌شوند.

طبق ماده مزبور، هر نوع عملیات ساخت و ساز در دورن شهری، مستلزم اخذ مجوز و پروانه قانونی ساخت و ساز می‌باشد. مشاوره حقوقی در مورد این موضوع به شیوه تخصصی ارائه می‌شود اما در این بخش توضیحات کلی را پیرامون مقررات مربوط به احداث ساختمان و بناهای بدون پروانه و مجوز را ارائه می‌کنیم.

در هر صورت بناها و ساختمان‌هایی که بدون مجوز در حال احداث و ساخت بوده، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، احکام مختلفی را در ابن زمینه صادر می‌کند. در قانون مجازات تخریب و جریمه‌های مشخصی برای ساخت و ساز بدون پروانه و مجوز قانونی در نظر گرفته شده است.

در صورتی که بنا ساخته شده یا در حال احداث، علاوه بر آن که بدون مجوز قانونی از شهرداری است، اصول فنی و بهداشتی نیز در بنا مربوطه رعات نشده باشد، کمیسیون حکم تخریب بنا را صادر می‌کند.

حال اگر ساخت و ساز مربوطه، بدون پروانه بوده اما مقررات بهداشتی و فنی در آن رعایت شده باشد، کمسیون حکم تخریب بنا یا پرداخت جریمه را صادر می‌نماید.

در شرایطی که ساخت و سازهایی که بدون اصول بهداشتی و فنی انجام می‌شوند، یکی از مجازات تخریب یا پرداخت جریمه تعیین می‌شود. حال اگر اصول بهداشتی و فنی در بنا رعایت نشده باشد، تنها حکمی که کمیسیون در این زمینه صادر می‌شود، تخریب بنا است.

حال حکم پرداخت جریمه بر اساس متراژ بنا و ساختمان محاسبه می‌شود. نحوه محاسبه جریمه به این صورت است که به ازای هر متر مربع، میزان یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان در نظر گرفته می‌شود.

در این شرایط، اگر جریمه صادره شده پرداخت شود، امکان صدور مجوز پایان کار نیز وجود دارد. بنابراین بناهایی که بدون مجوز ساخته شده و با حکم پرداخت جریمه مواجه می‌شود، بعد از آن که جریمه مربوطه پرداخت شود، امکان ادامه فرآیند ساخت و ساز وجود دارد.

حال اگر حکم به تخریب بنا داده شود، تنها بنا ساخته شده تخریب شده و دیگر اعمال جریمه در این زمینه در نظر گرفته نمی‌شود.

ساخت و ساز

مشاوره حقوقی تخلف تراکم اضافی

موضوع دیگری که در مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری به آن اشاره می‌شود و سوالات مختلفی نیز در این زمینه مطرح می‌شود، در ارتباط با تخلفات تراکم و مساحت اضافی ساختمان است.

در این موضوع، تخلف ناشی از احداث بنا و ساختمان بدون پروانه و مجوز مطرح نیست و بنا با صدور مجوز از طرف شهرداری ساخته شده است.

تخلف تراکم اضافی بدین معناست که میزان مساحت و زیر بنا تعیین شده در پروانه ساخت و ساز، کمتر از میزان مساحت واقعی بنا است. در صورتی که میزان مساحت و متراژ زیر بنا ذکر شده در برگه مجوز ساخت، بیشتر بوده و به نحوی تراکم اضافی مساحت داشته باشد، سازندگان و یا مالکین بنا دچار تخلفاتی شده‌اند.

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری نیز در مورد تخلف مربوطه حکم به تخریب و جریمه صادر می‌کند. حکم تخریب بنا در این شرایط، زمانی صادر می‌شود که اصول و مقررات فنی و بهداشتی در بنا رعایت نشده باشد.

همچنین اگر کمیسیون در وهله اول حکم به پرداخت جریمه صادر نموده باشد اما جریمه مربوطه پرداخت نگردد، حکم تخریب صادر می‌شود. حال حکم جریمه در صورتی صادر می‌شود که قلع و احداث اضافه بنا ضروری نداشته باشد.

در واقع اگر میزان متراژ بنا با آنچه که در پروانه ساخت ذکر شده، تطابق نداشته باشد، در این صورت شهرداری حق دارد که تا زمان تصمیم نهایی و صدور حکم مربوطه، از ادامه عملیات ساخت و ساز جلوگیری کند.

مشاوره حقوقی احداث نکردن پارکینگ

زمانی که بنا با اخذ پروانه و مجوز قانونی از شهرداری اخذ شده باشد و طبق اطلاعات و شواهد موجود، تاسیس پارکینگ جنبه ضروری داشته باشد، حال سازنده باید برای احداث پارکینگ اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

در واقع گاهی اوقات شهرداری طبق مشخصات و اطلاعاتی که در پروانه ساخت وجود دارد و عوامل دیگری مانند موقعیت مکانی، تشخیص می‌دهد که باید پارکینگی در این مکان احداث شود.

حال عدم ساختن پارکینگ توسط سازنده طبق قانون تخلف و عمل غیر قانونی در نظر گرفته شده است. حال اگر پارکینگ ساخته شده اما مقررات فنی و بهداشتی در آن رعایت نشده باشد نیز سازنده تخلفی را انجام داده است.

اگر پارکینگ ساخته شده این قابلیت را داشته باشد که اصلاح شده و مجددا نیز ساخته شود، کمیسیون حکم به ساخت مجدد و اعمال تغییرات در پارکینگ می‌دهد.

در صورتی که امکان اصلاح پارکینگ وجود نداشته باشد نیز تنها صدور حکم پرداخت جریمه انجام می‌شود. حال در شرایطی نیز امکان صدور حکم تخریب نیز وجود دارد. چنانچه اصول فنی و بهداشتی دز پارکینگ تاسیس شده رعایت نشده باشد، حکم تخریب بنا صادر می‌شود.

مشاوره حقوقی پیرامون عدم ساخت بنا طبق اصول فنی و بهداشتی

در مشاوره حقوقی شهرداری عمدتا این سول مطرح می‌شود که اگر بنا ساخته شده، مستحکم نبوده و به نوعی اصول و مقررات مربوط به عملیات عمرانی در آن رعایت نشده باشد، حال می‌توان علیه سازنده شکایت نمود؟ آیا ساختمانی که ایمن ساخته نشده است، حکم تخریب آن صادر می‌شود؟

انجام ساخت و ساز، مستلزم رعایت یک سری مقررات خاصی است. جدای از این که لازم است برای احداث بنا، پروانه ساخت اخذ شود، باید اصول و قواعد ایمنی و فنی در ساختمان نیز رعایت شود. حال اگر طبق بررسی‌های انجام شده توسط نهاد شهرداری، بنا ساخته شده ایمن نبوده و به صورت مستحکم ساخته نشده باشد، در این صورت، حکم تخریب بنا صادر می‌شود.

حتی اگر ساختمانی، دارای پروانه و مجوز بوده اما اصول و مقررات مربوطه در ارتباط با ساخت و ساز در آن رعایت نشده باشد، کمسیون شهرداری، حکم تخریب بنا را صادر خواهد کرد. بنابراین در قراردادهای مشارکت در ساخت، اگر سازنده، بنا را غیر ایمن بسازد، با شکایت مالک و تایید این موضوع، بنا ساخته شده به دستور مقام قضایی تخریب می‌شود.

لازم به ذکر است که گاهی تخلفات ساخت و ساز ناشی از تخلفات مهندس ناظر است. مهندس ناظر همانطور که از نام آن پیدا است، وظیفه نظارت بر روند ساخت و ساز و عملیات عمرانی را دارد.

حال اگر در هر صورت تخلفی در فرآیند ساخت و ساز انجام شود اما مهندس ناظر این موضوع را به اطلاع شهرداری نرساند، وی مرتکب تخلف شده و مجازات برای وی تعیین می‌شود.

در صورت بروز تخلف در این زمینه، شهرداری این موضوع را به اطلاع سازمان نظام مهندسی رسانده و اقدامات قانونی برای رسیدگی به چنین تخلفاتی انجام شود.

ماده ۱۰۰ شهرداری

نکات مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری

موضوعاتی که مرتبط با امور شهرداری هستند، مختلف بوده که یکی از مهم‌ترین آن، موضوع ماده 100 قانون شهرداری است. با توجه به این که ساخت و ساز، همواره جز موضوعات مهم به شمار می‌رود، لازم است که قبل از آن که برای انجام چنین عملیاتی نیز اقدام کنید، حتما مشاوره حقوقی از متخصصین این حوزه دریافت نمایید.

پیش از انجام مراحل ساخت و ساز، حتما باید فرآیند قانونی انجام شود و می‌بایست از مراجع قانونی نیز استعلام اخذ شود. یکی از مراجعی که باید به منظور ساخت و ساز، مجوز و پروانه اخذ شود، نهاد شهرداری است. حال به منظور ارائه مشاوره حقوقی ماده 100 شهرداری، ذکر یک سری نکات، ضروری است.

مهم‌ترین نکاتی که در جلسه مشاوره باید به آن توجه شود، به شرح زیر است:

  • مدت زمانی که برای مشاوره حقوقی، دریافت می‌شود، قابل تمدید است و می‌توانید زمان مشاوره را تمدید کنید. مشاوره حقوقی را به این منظور باید دریافت کنید که به منظور رفع ابهامات حقوقی شما در مورد موضوع ماده 100 قانون شهرداری که مرتبط با فرآیند ساخت و ساز است، انجام شود.
  • انتخاب نوع و شیوه ارائه مشاوره، بسته به نظر افراد دارد اما برای تاثیرگذاری بیشتر مشاوره حقوقی، حتما مشاوره حقوقی حضوری را دریافت کنید. اما در صورتی که زمان کافی برای مراجعه به دفتر کار وکلا جهت بهره‌مندی از خدمات مشاوره حقوقی را ندارید، استفاده از روش‌های مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی مشاوره پیشنهاد می‌شود.
  • در صورتی که از عملکرد مشاوره رضایت داشته باشید، برای طرح دعوا می‌توانید به شخص مشاور وکالت در موضوع مربوطه را بدهید. هرگونه سوالی که مرتبط با موضوع ماده 100 قانون شهرداری است، می‌توانید در جلسه مشاوره مطرح کنید و از مشاور بخواهید که تمامی جوانب این موضوع را در نظر گرفته و پاسخ سوالات را به طور کامل بدهد.
  • اگر هنوز پاسخ سوال خود را دریافت نکردید و یا ابهام شما در این حوزه برطرف نشده باشد، از مشاور این تقاضا را داشته باشید که مجددا به شما مشاوره بدهد.
  • برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، قبل از انجام مراحل ساخت و ساز، حتما با وکیل خوب که متخصص در دعاوی شهرداری است، مشورت کنید.

ارائه مشاوره حقوقی در مورد ماده 100 قانون شهرداری چگونه انجام می‌شود؟

شیوه‌هایی که برای ارائه مشاوره حقوقی مرتبط با موضوع ماده 100 قانون شهرداری، در نظر گرفته می‌شود، شامل روش‌های تلفنی، آنلاین و حضوری است. مشاوره حقوقی حضوری در مورد موضوعات مختلف شهرداری، به این صورت انجام می‌شود که با تعیین وقت قبلی، در جلسه مشاوره حضور پیدا کرده و مشاوره و اطلاعات حقوقی در مورد آن ارائه می‌گردد.

در میان تمامی انواع مشاوره‌های حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین، در بین کاربران و متقاضیان مزایای فراوانی دارد. ماده 100 قانون شهرداری که به صورت اختصاصی به بررسی انواع ساخت و سازهای که به صورت غیر قانونی انجام می‌شود، می‌پردازد. موضوع صدور مجوز پروانه ساخت و ساز در جلسه مشاوره به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهترین گزینه برای آن که بتوانید در ارتباط با مقررات و تخلفات موضوع ماده 100 قانون شهرداری به اطلاعات حقوقی لازم دسترسی داشته باشید، استفاده از خدمات حقوقی سامانه مشاوره حقوقی 24 است.

برای دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. مشاوره حقوقی در سامانه مشاوره حقوقی 24 به صورت تخصصی توسط وکلای متخصص در امور شهرداری ارائه شده و می‌توانید با وکلای خود به گفتگوی حقوقی نیز در این زمینه بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا